Thursday, January 09, 2003

حسين عليزاده در مراسم بزرگداشت خود :
- افكار عقب افتاده و بحثهاي فرسايشي را درموسيقي تعطيل كنيم
دانشجويان دانشگاه تهران با برگزاري نخستين جشنواره تار نوازان شخصيت هنري حسين عليزاده - آهنگساز و نوازنده تارو سه تار- راگرامي داشتند .
به گزارش خبرنگار ايسنا روز چهارشنبه 11 دي ماه مراسم افتتاحيه اين جشنواره درتالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزا رشد و برگزيدگان اين جشنواره كه در مسابقه اي قطعات حسين عليزاده را با تار اجرا كرده بودند، معرفي شدند .
محمدرضا فياض منتقد موسيقي به ارائه مقاله اي درباره فعاليتهاي هنري حسين عليزاده پرداخت و او را از تاثيرگذارترين ، جسورترين و پيگيرترين افراد تاريخ موسيقي ايران ناميد و موسيقي او را هنري دانست كه نه از هم اكنون بلكه از سال ها پيش جايگاه بي بديل خود را در تاريخ موسيقي پيدا كرده است .
سپس گروههاي دانشجويي ” نرامير ” و ” مهر ” به اجراي قطعاتي از اين آهنگساز پرداختند .
حسين عليزاده در مراسم بزرگداشت خود از استادانش حسين دهلوي ، فرهاد فخرالديني ، هوشنگ ظريف . حبيب آلله صالحي ، علي اكبر شهنازي ، عبدالله دوامي و نورعلي برومند ياد كرد و گفت : من شاگرد استاداني بودم كه نه تنها موسيقي بلكه شاگردي را از آنها ياد گرفتم . آنان كساني بودند كه هيچ كدام افكار متعصبانه در موسيقي نداشتند و ميخواستند فكر ما را خلاق بار بياورند .
وي همچنين از جليل شهناز كه در بيمارستان بستري است ياد كرد و يادداشتي را در فقدان داريوش زرگري خطاب به همسر و فرزندان اين هنرمند فقيد كه چندي پيش بر اثر بيماري دار فاني را وداع گفت ، قرائت كرد . اين خالق آثاري چون ” نينوا ” ، ” پايكوبي” و ” راز نو ” در ادامه بر لزوم تفسير شيوه آموزش موسيقي تاكيد كرد و گفت : بايد با نگرشي ديگر وضعيت موسيقي را بررسي كنيم . در حال حاضر بيشترين شنوندگان موسيقي ايران را كساني تشكيل ميدهند كه ميخواهند از طريق موسيقي خاطرات خود را پيدا كنند ، درحالي كه اين هنر در زمان حال حيات دارد .
وي افزود : چيزي كه در حال حاضر اهميت دارد پاسخ به اين سوال است كه چرا ملت ما هميشه از نظر تاريخي به گذشته خود تكيه دارد و ميخواهد با آن زندگي كند ؟
ما با گذشته پيوند بسيار داريم و اين وابستگي نه به دليل استفاده از تجربه هاي قبلي بلكه براي اين است كه ما ناخودآگاه با گذشته درگير هستيم . همه ما تا مقطعي جلو مياييم و بعد زمان را متوقف ميكنيم و ميخواهيم با گذشته زندگي كنيم . اين باعث ميشود از زمان حال و آينده غافل شويم . اين تفكر در مراكز آموزشي ما هم رسوخ كرده است . استادان فقط به اندوخته هاي موسيقي در زمان گذشته تكيه ميكنند و جايي براي خلاقيت هنرجويان باقي نميگذارند .
حسين عليزاده عنوان كرد : در تمام مراكز اموزشي مدرسان ميخواهند ثابت كنند كه موسيقي داراي تاريخ ديرينه است و بايد طبق اين تاريخ پيش برود . در حالي كه در هنر بي معني است اگر صرفا به گذشته اكتفا كنيم و آن را فقط براي رسيدن به يكسري تكنيكها به كار بگيريم .
ما قطعا بايد موسيقي قديم را بشناسيم اما در عين حال بايد ازخود سوال كنيم كه با اين موسيقي چه ميخواهيم بگوييم ؟ اين همان موضوعي است كه در شرايط فعلي خدشه دار شده است .
به گفته اين نوازنده ، در كنار تدريس ساز در دانشگاهها بايد خلاقيت و استفاده از تكنيك ها به دانشجو آموزش داده شود . نبايد به او چيزي را ديكته كرد .
عليزاده به نحوه آموزش موسيقي در دانشگاهها در زمان بعد از انقلاب انتقاد كرد و گفت : بايد اين قضيه را بررسي كرد كه چرا در سالهاي بعد از انقلاب از دانشگاه ها و هنرستانها چهره هاي موسيقي كمتر بيرون آمدند ؟ متاسفانه به دليل شرايط دشوار موسيقي در سالهاي بسيار در ايران ، آموزش اين هنر تحت شرايطي قرار گرفته كه فقط حفظ ملوديها اهميت داشته است . اما حالا كه وضعيت بهتر شده در مراكز دانشگاهي بايد نگرش ديگري بر آموزش حاكم باشد . واقعا چه ارزشي دارد كه من اندوخته هاي گذشته را از بر كنم و مثلا تبديل به ميرزا حسين قلي شوم ؟ من در فراز و نشيبهاي بسيار و درمقطع خاص زماني و در اجتماعي ديگر زندگي كرده ام و تمام اينها بايد در هنرم عيان باشد .
به گزارش ايسنا ، اين آهنگساز تاكيد كرد : بايد درحوزه آموزش موسيقي تفكيك صورت گيرد ما هم به متخصص و حافظ موسيقي احتياج داريم هم به كاوشگران و محققان موسيقي هم به كساني كه در اين هنر به خلاقيت دست ميزنند . اين نكته بايد درموسيقي پاپ هم رعايت شود اين هنر را به دليل اينكه ميخواهد به طور روزمره با مردم ارتباط برقرار كند نبايد دست كم و آسان گرفت و هر هجوي را موسيقي پاپ ناميد . اين نوع از موسيقي هم براي خود هويت مستقلي دارد و بايد به آن بها داده شود . به اين دليل كه اوقات مختلف زندگي انسان موسيقيهاي مختلف ميخواهد و زماني فرد به موسيقي احتياج دارد كه در لحظه او را ارضا كند . پس بايد در اين زمينه افراد متخصص و خلاقي فعاليت كنند موسيقي پاپ را به هويت ملي ايران پيوند بزنند و آن را به ريشه هاي فرهنگي ما نزديك تر كنند .
وي بر كنار گذاشتن افكار عقب افتاده و بحثهاي فرسايشي در موسيقي تاكيد كرد و گفت : موسيقي و افكار ما مقداري منجمد شده است و بايد از اين انجماد بيرون بياييم تا بتوانيم ذهن آزاد داشته باشيم .
عليزاده به جشنواره تارنوازان اشاره كرد و افزود : مسابقه اي در كار نبوده و ما ميخواستيم به اين بهانه از هنرمندان جوان عرصه موسيقي قدرداني كنيم. در اين مراسم بهروز همتي نماينده هيات داوران بيانيه اين جشنواره را خواند و برگزيدگان را معرفي كرد كه با حضور حسين عليزاده به آنها جوايزي اهدا شد .
پيام امير باهنر ، حسين پيشكار ، نيما قهرماني ، ايمان شمس اسكندري ، ليلا باجقي ، حميد خوانساري ، ميثم قهرماني ، علي صحفي ، حسن سنائي ، آرش عزيزي ، مشير صميمي ، ساناز ستارزاده ، كوهزاد رعنايي ، رادمان توكلي ، ارژنگ سيفيزاده ، محمدمهدي وحدتي ، مريم سجده ، سعيد ميرزاده و پيام جهان ماني برگزيدگان نخستين جشنواره تار نوازان را كه به همت كانون موسيقي دانشگاه تهران برگزار شد ، تشكيل ميدادند .
در پايان اين مراسم برخي از برگزيدگان به اجراي قطعاتي پرداختند و حسين عليزاده با تار خود بداهه نوازي كرد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home