Wednesday, January 08, 2003

?


خلاصه خبرهاي موسيقي و گزارشها
+++ كپي غير قانوني آلبوم آدم و حوا فاقد كيفيت مناسب بوده و با نمونه اصلي متفاوت مي باشد
+++ آلبوم آدم و حوا بصورت غير مجاز منتشر شد
+++ محمد نوري ، پنج دهه خوانندگي
+++ كاست افسانه، آخرين اثر حسين زمان به زودي روانهي بازار ميشود
+++ مراسم بزرگداشت نخستين سالگرد در گذشت سيد خليل عالينژاد - استاد تنبورنوازي- به روز ديگري موكول شد.
+++ تكذيب جدايي گروه آريان از شركت ترانه شرقي
+++ گروه آريان بزودي از شركت ترانه شرقي جدا ميشود
+++ اركستر سمفونيك تهران صدمين سالگرد تولد صبا را جشن ميگيرد
+++ اجراي گروه فرانسوي پسوفوس در تالار وحدت
+++ گفتگوي تهران آوينيو با بابك رياحي پور عضو گروه اوهام
+++ بررسي وضعيت موسيقي بانوان در ايران
+++ آلبوم اسم تازه با صداي افشين فتحي منتشر شد



? كپي غير قانوني آلبوم آدم و حوا فاقد كيفيت مناسب بوده و با نمونه اصلي متفاوت مي باشد
در پي انتشار غير قانوني آلبوم آدم و حوا به خوانندگي شادمهر عقيلي و درج خبر آن در نشريات و پايگاههاي اينترنتي تعداد زيادي اي ميل از علاقمندان به موسيقي دريافت كرده ايم كه چند و چون انتشار اين آلبوم را پرسيده اند . ضمن تشكر از كليه علاقمندان و بازديدكنندگان سايت ايران موزيك 2002 به اطلاع ميرسانيم :
الف - شادمهر عقيلي خواننده و آهنگساز اين آلبوم كه هم اكنون در كانادا بسر ميبرد اعلام كرده است كه كپي غير مجاز اين آلبوم از سوي او انجام نگرفته و اينگونه كپي ها فاقد كيفيت مناسب مي باشند

ب - با تلاشهاي بعمل آمده و تماس با تهيه كنندگان و طرفين قرارداد اين آلبوم اعلام كردند كه كپي غير قانوني آلبوم آدم و حوا بدليل تكثير از روي نمونه هاي آزمايشي فاقد كيفيت مناسب بوده و با نمونه اصلي متفاوت مي باشد اين نمونه هاي آزمايشي معمولا فاقد ميكس ، تنظيم و مسترينگ مناسب بوده و در مورد آلبوم آدم و حوا با نمونه اصلي كاملا متفاوت است
لازم بذكر است هنگام توليد يك آلبوم موسيقي ، در هر مرحله تعدادي نمونه تهيه و مورد تست قرار ميگيرند تا اشكالات آن برطرف گردد و گاها ممكن است كليه ميكسها ، تنظيمها ، آهنگ ، شعر و ... دستخوش تغيير گردند همچنين ممكن است تعدادي از اين نمونه هاي آزمايشي نزد افراد مختلفي باقي بماند كه ميتواند مورد سوء استفاده افراد متخلف و سودجو قرار بگيرد
براي جلوگيري از اين گونه موارد كه نوعي سرقت محسوب ميگردد و حقوق مادي و معنوي هنرمندان ، زحمات تهيه كننده اثر و مهمتر از آن حقوق مصرف كنندگان ( علاقمندان به موسيقي ) كه ميخواهند آلبومي با كيفيت مناسب و داراي شناسنامه داشته باشند ناديده گرفته ميشود . لازم است وسايل ارتباط جمعي و اطلاع رساني آگاهي هاي لازم بشرح زير را به علاقمندان بدهند :
1 - حتما از فروشگاهها و نمايندگيهاي معتبر خريد نمايند
2 - هنگام خريد به شناسنامه دار بودن آلبومهاي موسيقي توجه نموده و دقت نمايند آلبومها داراي جلد ( اينسرت ) مربوط به شركتهاي معتبر داخلي و داراي آرم و مشخصات لازم باشند
3 - از خريد هر گونه آلبوم بدون جلد و يا با جلدهاي غير شفاف و كپي جدا خودداري نمايند
4 - در صورت برخورد با موارد مشكوك مراتب را باطلاع مراجع مسئول برسانند
همچنين از كليه علاقمندان به موسيقي ، همكاران ، دست اندر كاران و فروشگاهها ، بخصوص وسايل ارتباط جمعي خواهشمنديم بمنظور جلوگيري از گسترش اين پديده زشت كه ميتواند در آينده نزديك گريبانگير بقيه آثار موسيقي گردد و از زمان طولاني تهيه آلبومها و صدور مجوز ، سوء استفاده كرده و با انتشار غير مجاز و قاچاق آنها ضربه اي مهلك به مجموعه فعالان اين عرصه وارد نمايد تقاضا ميشود با عدم مراجعه به بازارهاي سياه ، قاچاقچيان نوار و دستفروشان خياباني با يك همبستگي كامل به مقابله جدي با اين آفت فرهنگ و هنر بپردازند تا همگي شاهد رشد و شكوفايي هر چه بيشتر اين رشته از هنر باشيم چرا كه در شرايط ريسك بالا و عدم امنيت حرفه اي هيچ عقل سليمي حاضر به تلاش ، فعاليت و سرمايه گذاري نخواهد بود
ج - در همين رابطه سايت پندار نيز خبري در مورد آلبوم آدم و حوا منتشر ساخته است لازم بذكر است كه اگر اين سايت اطلاعات دقيق و مستندي در اين رابطه داشته باشد بمنظور صيانت از حقوق مولفين و جلوگيري از سوء استفاده هاي بيشتر مي بايست آنها در اختيار مراجع مسئول قرار دهد



? آلبوم آدم و حوا بصورت غير مجاز منتشر شد
حالا پس از مدتها از خروج شادمهر عقيلي از ايران نخستين آلبوم وي آدم و حوا بصورت غير مجاز در بازار سياه موسيقي پخش شده است و گفته مي شود طي روزهاي آينده آلبومي ديگر به نام زمستان نيز در دسترس خواهد بود. در ادامه بررسي اين آلبوم را مي خوانيم.



? محمد نوري ، پنج دهه خوانندگي
متولد 1308-فارغ التحصيل از هنرستان تاتر؛ و زبان و ادبيات انگليسي از دانشگاه تهران و مباني تاتر از دانشكدهء علوم اجتماعي - آواز را نزد خانم باغچه بان و تئوري موسيقي را نزد سيروس شهردار و فريدون فرزانه_ اساتيد هنرستان عالي موسيقي _ فراگرفت و شيوهء آواز خود را متاثر از بافت و غناي زخمه هاي اساتيدي چون حسين اصلاني ، ناصر حسيني و محمد سرير مي داند.
دههء بيست، دوران آغاز نوعي تفكر در شعر و موسيقي آوازي در ميان مردم ايران، به ويژه نسل جوان بود كه بخشي را مي توان متاثر از نشر و پخش وسيع تر موسيقي علمي و آثار فولكلور كشورهاي مختلف جهان از طريق راديو و صفحات گرامافون دانست.
"محمد نوري" در همين سالها _ سنين نوجواني_ با خواندن اشعار نويني كه بر روي نغمه هاي روز مغرب زمين و برخي قطعات كلاسيكِ آوازي سروده شده بود ، كار خواندگي را آغاز كرد. او طي سالهاي بعد با تكيه به تحصيلات هنرستاني و دانشگاهي خود توانست هويت مستقلي به اين انديشه و گرايش ببخشد و با اجراي آثار اساتيدي كه قبلا ذكر آنها رفت ، فضاي متفكرانه اي به گونهءآوازي خويش بخشيد.
آوازهاي اين استاد طي پنج دهه در ميان سه نسل، شان و اعتبار ويژه اي كسب نموده است.اين هنرمند در حاشيهء سالهاي پرتلاش، با اجراي بيش از سيصد قطعهء آوازي ، تقرير و ترجمهء مقالات و سرودن اشعاري از ترانه هاي ماندگار ، بيش از پيش خودرا در دل مردم اين مرزو بوم جا كرد.
او اخيرا چند اجرا به نفع بيماران خاص داشت.
صداي او براي نسل گذشته ياد آور لحظه هاي خوب و مهرباني هاي سرشار و براي نسل امروز، آفرينندهء شيرينترين خاطرات است .
منبع : سايت پندار




? كاست افسانه، آخرين اثر حسين زمان به زودي روانهي بازار ميشود
حسين زمان در گفت و گويي كوتاه با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص كاست افسانه گفت: آهنگساز اين كاست دكتر چراغعلي، تنظيم از محمدرضا عقيلي و دكتر چراغعلي و ترانهسراها نيز اكبر آزاد، رضا اشعاري و افشين سرفراز هستند به گفتهي اين هنرمند مضامين كاست افسانه شامل موضوعات سياسي -اجتماعي، عارفانه و عاشقانه هستند.
حسين زمان افزود: در اين كاست 8 قطعه با سبك پاپ اجرا شده كه يكي از اين قطعهها ترانهي قديمي ايران ايران است كه شادروان مازيار آن را خوانده بود و در كاست افسانه توسط من با همان شكل قديمي بازخواني شده است.
به گزارش ايسنا، اين هنرمند اظهار اميدواري كرد كه كاست افسانه بعد از عيد فطر در دسترس علاقمندان قرار گيرد.
حسين زمان در پايان گفت : برنامهريزيهايي را نيز براي برگزاري يك كنسرت در شب اول ژانويهي 2003 به مدت 3 شب در سالن ميلاد انجام دادهايم كه اگر روند اجرايي آن دچار مشكل نشود. اين برنامه انجام خواهد شد و براي جامعهي دانشگاهي و هموطنان مسيحي نيز تخفيف ويژه در نظر گرفته شده است.
منبع : خبرگزاري ايسنا



? مراسم بزرگداشت نخستين سالگرد در گذشت سيد خليل عالينژاد - استاد تنبورنوازي- به روز ديگري موكول شد.
به گزارش ايسنا ، اين مراسم كه طبق اعلام قبلي بنا بود با عنوان «افسانهي تنبور» در روز چهارشنبه 29 آبان 81 در آمفيتئاتر دانشكدهي علوم اجتماعي دانشگاه علامهي طباطبايي برگزار شود كه به روز ديگري كه اعلام خواهند گرديد ، موكول شد.



? تكذيب جدايي گروه آريان از شركت ترانه شرقي
محسن رجب پور مدير عامل شركت ترانه شرقي و مدير گروه آريان روز گذشته در گفتگويي با خبرنگار پندار به تكذيب خبر شنبه هفته نامه پيام آور درباره جدايي اين گروه از شركت ترانه شرقي پرداخت. وي كه مشغول برگزاري تورهاي خارجي گروه آريان است گفت كه اگرچه قرارداد اين شركت با گروه آريان تنها براي انتشار سه آلبوم است اما گمان نميكند كه اين قرارداد پايان يافته تلقي شود چرا كه طرفين در اين زمينه مشكلي ندارند و موافقت ضمني خود را نيز تابحال بارها اعلام كرده اند. او با ذكر اينكه آلبوم بعدي گروه آريان سال آينده منتشر خواهد شد گفت فعلا اين آلبوم هنوز به مرحله ضبط نرسيده است و اميدواريم همكاري هاي اين شركت با اين گروه در آينده نيز ادامه پيدا كند. وي همچنين شايعاتي مربوط به تساوي سهم همه افراد گروه آريان در اين شركت را تكذيب كرد و درصد هركدام از اعضاي اين گروه را بر اساس مسووليت آنها متغير دانست. وي همچنين شرايط مالي نوازندگان و خوانندگان اين گروه در زمينه برنامه هايي كه تابحال برگزار كرده اند را مناسب و خوب ارزيابي كرد و افزود دليلي براي اين جدايي احتمالي نمي بيند.
گروه آريان نخستين گروه موسيقي پاپ بعد از انقلاب در ايران است كه چندي پيش 14 اجراي كنسرت در سالن ميلاد برگزار كردكه بيش از 30 هزار نفر براي تماشاي آن بليت خريدند.



? گروه آريان بزودي از شركت ترانه شرقي جدا ميشود
هفته نامه پيام آور چاپ تهران در گزارشي كه روز شنبه منتشر كرد نوشت گروه آريان بزودي از شركت ترانه شرقي جدا خواهند شد تا راه براي حضور گروهي ديگر و عرضه و معرفي آن توسط شركت ترانه شرقي باز شود. اين هفته نامه بدون ذكر توضيحات بيشتر اعلام كرد كه ظاهرا قرارداد اين گروه تنها براي انتشار 3 كاست بوده است كه با انتشار آلبوم بعدي آنها به پايان مي رسد. هنوز خبري درباره عكس العمل احتمالي محسن رجب پور مخابره نشده است.

http://www.pendar.net/photos/arian11.gif



? اركستر سمفونيك تهران صدمين سالگرد تولد صبا را جشن ميگيرد
اركستر سمفونيك تهران به رهبري ايرج صهباني دو قطعه تازه پيدا شده از آثار حسين ناصحي را در كنسرتي به مناسبت صدمين سالگرد تولد ابوالحسن صبا اجرا ميكنند.
ايرج صهباني گفت: اي دو قطعه به نامهاي دشتي شماره يك و دشتي شماره دو را حسين ناصحي بر اساس دو ملودي از ابوالحسن صبا نوشته است كه به تازگي در انبار يكي از موزيسينهاي ايراني كه قبلا در راديو كار ميكرد، پيدا شده است.
وي اضافه كرد: در قسمت اول اين برنامه كه روزهاي 16 و 15 آذر ماه در تالار وحدت برگزار ميشود، اورتور غارفينگال و سمفوني ايتاليايي اثر مندلسون، دو قطعه حسين ناصحي و سپس سوليت سمفوني آوازي ”تهران” اثر محمدرضا درويشي اجرا ميشود.



? اجراي گروه فرانسوي پسوفوس در تالار وحدت
گروه توارتت پسوفوس را چهار زن تشكيل ميدهند كه آن را در سال 1997 در كنسرواتوار عالي موسيقي و رقص ليون فرانسه تاسيس كردند.
حالا آنها در ايران هستند و تالار وحدت، برنامه فشردهاي شامل اجراي يك شب كنسرت در تاريخ يكشنبه 10 آذرماه برايشان تدارك ديده است.
آياكوتاناكا و بلون لومتر نوازندگان ويولن، سيسل گراسي نوازنده ويلن آلتو واينگيريد، نوازنده ويولنسل در اين شما آثاري از موزارت، مونه ور اول را مينوازند.
آنها چندي پيش نيز در سوريه بودهاند در پنج شهر برنامه اجرا كردهاند و با دانشجويان كنسرواتوار دمشق برنامههايي كه حالت مستركلاس داشت، انجام دادهاند. در حقيقت دانشجويان، قطعاتي را براي آنان اجرا ميكردند تا بدانند در چه سطحي هستند و از تجربيات آنها استفاده ميكردند.
كاري كه براي كمتر گروه خارجي در ايران تدارك ديده شده است. دانشجويان رشته موسيقي در ايران به دليل اجراي صرف كنسرتهاي گروههاي خارجي در تالار وحدت و گراني بليت نتوانستهاند با نوازندگان آنها ارتباط برقرار كنند.
ميشل هودايه كه به تازگي در سمت وابسته فرهنگي سفارت فرانسه فعاليت ميكند، به خبرنگاران گفت: حضورگروه پسوفوس خيلي كوتاه است اما ميتواند حركت ايجاد كند. اين برنامه در حقيقت يك حالت يك ضربه قلموي نقاشي روي بوم است كه ميتواند طرحي بزرگ ايجاد كند.
اعضاي گروه نيز به خبرنگاران گفتند كه دانشجويان در صورت تمايل روز يكشنبه ساعت دو و نيم ميتوانند بعد از ديدن تمرين به صحبت بنشينند و از تجربيات آنها استفاده كنند، در بروشور گروه كوارتت پسوفوس چنين آمده است: اين گروه در مدتي كمتر از سه سال مقام چهارم مسابقه بينالمللي لندن،مقام سوم مسابقه بينالمللي اوزاكا، مقام دوم مسابقه بينالمللي ويتوريوگي فلورانس و جايزه ويژه آكادمي موزارتوم سالزبورگ را كسب كرده است در ماه سپتامبر 2001 جايزه بزرگ اول مسابقه بينالمللي كوارتت زهي بورد و همچنين جايزه مطبوعات بينالمللي را از آن خود كرد.



? گفتگوي تهران آوينيو با بابك رياحي پور عضو گروه اوهام
پيرو مصاحبهاي كه با شهرام شعرباف و شاهرخ ايزدخواه انجام داديم به سراغ عضو سابق گروه اوهام رفتيم كه از اين گروه كنارهگيري كرده است. بابك رياحي پور نوازنده گيتار بيس است و كار حرفهاي خود را با كوروش و كاوه يغمايي آغاز كرده و از آن پس با گروههاي مختلف پاپ و تلفيقي همكاري داشته است. وي متولد سال ???? است و گيتارباس را در آلمان فراگرفته و تجربيات ابتدايي اش را در همانجا بدست آورده است. بابك در حال حاضر آلبومي به نام آزمون و خطا در دست انتشار دارد كه در مراحل اخذ مجوز به سر ميبرد.

شهرام شعرباف، پس از اقامت چندماهه در كانادا، و آماده كردن آلبوم نهال حيرت براي عرضه، چندي پيش به ايران بازگشت تا سعى كند بار ديگر مقدمات رسمي شدن اوهام را فراهم آورد.

س: صحبتهاي مختلقي در مورد دلايل كنارهگيرى تو از گروه اوهام وجود دارد. ميخواستيم از زبان خودت بشنويم كه چه شده.
به دليل مهاجرت دائم شاهرخ و شهرام از ايران و عدم تمايل من به ترك وطن به ناچار از اوهام جدا شدم. البته قرار بود كه در صورت امكان من براي اجراى كنسرت و ضبط آلبوم نزد بچهها در كانادا بروم. ليكن باتوجه به تنشهاي سياسي موجود، و بعد از واقعه 11 سپتامبر، گرفتن ويزا براي يك ايراني كار بسيار دشواري شده است و به همين دليل از اين تصميم منصرف شديم. از طرفي، من علاقه داشتم كه به موسيقي شخصي خودم برسم و به اجراي كنسرت در ايران جهت معرفي آلبوم آزمون و خطا، كه به زودي به بازار عرضه خواهد شد، بپردازم. ناگفته نماند كه موسيقي اوهام جذابيتهاي خاص خودش را دارد. ولي اينكه آدم چه بهايي براي اين جذابيتها بپردازد، مسئلهاي است جدا.

س: تو فكر مىكنى كه اوهام با مهاجرتاش از ايران به كانادا پيشرفت مىكند؟
از نظر من اوهام معني اصلي خود را در ايران پيدا ميكند و با توجه به مهاجرت دوسوم گروه از ايران، به عقيده من اوهام جذابيت خود را از دست داده، در هر حال مجبور است كه در كانادا به چند صد ايراني به عنوان مخاطب بلقوه راضي باشد. اين چند صد نفر در كانادا و آمريكا كجا و اين صدها هزار جوان مشتاق ايران كجا ؟ اوهام مشكلات بسياري داشت، بخصوص سر مجوزها، اما به نظر من هنوز جا داشت كه كمي بيشتر تلاش كند. كه مستلزم اين بود كه ما و بخصوص شهرام تلاش بيشتري مي كرديم چرا كه مشكل اصلي اوهام صداي شهرام بود. آنها معتقد بودند صداي شهرام فالش است.

س: منظور كارشناس مركز موسيقي است ؟
بله و شهرام هم براي رفع اين مشكل مي توانست يك ماه دو ماه، مدتي را، به اين موضوع اختصاص دهد و به كلاس سلفژ برود، كه مطمئناً به ضررش نمي شد و شايد از اين كلاس بعدها استفادههاي بهتري ميكرد. اما به هر حال، هر كار كه با حالت زور بخواهد انجام شود ناخودآگاه نيروي دافعهاي هم بوجود مي آيد و حس بدي منتقل مي شود كه همين موضوع باعث شد تا شهرام حاضر به اين كار نشود.

س: برگرديم به مسئله موفقيت اوهام در خارج از مرزهاي ايران.
درست است كه ما طرفداران بسياري داشتيم اما طرفداران ما در ايران چند برابر طرفداران ما در آنطرف هستند. موسيقي اوهام، غير از چند آهنگ كه از سازهاي ايراني در آنها استفاده ميشد، اُريجينال و اصل نبود، اما بخاطر وجود شعرهاي فارسىْ آهنگ شاخص نشان داده ميشد. بسياري از آهنگهاي اوهام را با كيفيت بهتر و اصلتر در بين گروههاي راك مطرح دنيا ميتوانيد بيابيد. پس موسيقي اوهام شاخص و خالص نبود كه بتواند در آن طرف مكتبي بوجود آورد. به هر حال اميدوارم كه موفق باشند اما به نظر من ايران جايگاه واقعي اوهام بود.

س: يكى از مشكلاتي كه تو با شهرام و شاهرخ داشتي بر سر اين بود كه تو كاملاً به بند اوهام متعلق نبودي و در بندها و كنسرتها و كارهاى ديگر نيز مي نواختي ...
بله اين مشكل از ابتدا وجود داشت. اما به هر حال من يكي از اعتبارات اوهام به حساب مي آمدم، چون من تنها عضو اوهام بودم كه در جامعه شناختهشدهتر بود. شهرام و شاهرخ نيز هميشه مي گفتند كه «چرا تو در همه جا حضور داري؟ » در صورتيكه من موسيقي را حرفه خود ميدانستم، آنرا جدي ميگرفتم، و فقط كارم را به اوهام محدود نميكردم.

شهرام مي نشست خونه و آهنگ مي ساخت و سر هم مي كرد و من آدمي هستم كه مي خواهد با موزيسينها در ارتباط باشد. البته من براي بچهها آرزوي موفقيت ميكنم و اميدوارم تا اختلافات شخصي را كنار بگذارند و به روي موسيقي كه دل اين همه جوان را بدست آورده تمركز كنند. يكي از دلايل اختلاف من با اعضاي گروه، فعاليتم به عنوان يك موزيسين آزاد در عرصه موسيقي پاپ كشور بود. چون بچهها اعتقاد داشتند كه من به دليل عضويت در اوهام بايد فعاليتم محدود به اين گروه باشد. ولي خوب اوهام فعاليتي نداشت. از طرفي من به عنوان يك نوازنده كه تجربههاي زيادي در طى اين ساليان كسب كردم حق خودم ميدانستم كه هرجا كه لازم باشد حضور پيدا كنم و اكثر بچههايي كه در زمينه موسيقي پاپ فعاليت ميكنند از دوستان مناند و من نيز علاقمندم تا با آنها همكاري داشته باشم. كه برخلاف آن چيزي كه ممكن است برخيها تصور كنند، افرادي نيز بودند كه مي خواستند كنسرت اوهام اجرا شود. از جمله خانم خرازي و طبيعتاً افرادي نيز بودند كه ميخواستند ما را سركار بگذارند.

س: دليل اينكه اوهام نتوانست در ايران كنسرت بگذارد را چه مي دانيد؟
هنوزم كه هنوزه، ارشاد دليل اصلي برگزار نشدن كنسرت اوهام را فالش بودن صداي شهرام اعلام ميكند. اما ما خوب ميدانيم كه بزرگترين مشكل در كنسرت اوهام در زمينه تأمين امنيت بود.

س: شهرام معتقد بود كه وجود حبيب اس و غيره در برگزار نشدن كنسرت تأثير منفي داشت كه دليل يا دلائل آن هنوز هم مشخص نيست.
حبيب صبور كه شهرام او را حبيب اس مينامد، نقشي در برگزاري يا عدم برگزاري كنسرت اوهام نداشت، حتي او علاقه داشت تا اين كنسرت برگزار شود و پس از آن مديريت گروه اوهام را به عهده بگيرد و در آن روز كذايى كه من و آقاي صبور در سالن ميلاد بطور خصوصي مشغول صحبت بوديم، مسئله رد صداي شهرام توسط كارشناسان ارشاد در ميان بود و ما نميخواستيم در آن لحظه اين خبر به گوش شهرام برسد، چرا كه شهرام از لحاظ روحي در وضعيت مناسبي بسر نميبرد و من هنوز اميد داشتم تا آقاي فرهادي [مدير سالن ميلاد] كاري انجام دهد.

س: هماكنون با توجه به اينكه شهرام به ايران بازگشته، فكر مي كني باز هم اوهام كار خود را با همان تركيب قبلي يعني قبل از مهاجرت، و مثل گذشته در تهران ادامه دهد ؟
تركيب قبلي به هيچ وجه . يكي از دلايلش اين است كه شاهرخ در ايران نيست و فعلآ قصد بازگشت ندارد. از طرفي مشكل اصلي كه صداي شهرام است، هنوز پابرجاست و به همين دليل اگر بخواهيم كنسرتي اجرا كنيم و در واقع فعاليت را مجددأ از سر بگيريم، تنها راه اين است كه از يك خواننده مجوزدار دعوت به همكاري كنيم كه در كنار شهرام بخواند.

س: پس فكر مي كني كه اوهام به زودي كنسرتي شبيه به همان كنسرت كذايي كه كنسل شد برگزار كند؟
بله، اما من هنوز عضو سابق اوهام محسوب ميشوم و اگر بنا باشد كه دوباره فعاليت كنيم، احتمالاً به صورت يك پروژه خواهد بود. به اين صورت كه چند نفر دورهم جمع ميشوند و آهنگهاي اوهام (شهرام) را اجرا ميكنند. اما تصميم قطعي گرفته نشده چون شهرام فقط يك روز است كه آمده و در واقع هنوز تصميم قطعي گرفته نشده ، اما به نظر من اين تنها راه ممكن است.
منبع : تهران آوينيو



? بررسي وضعيت موسيقي بانوان در ايران
نوازندگان زبردست زن در انتهاي اركستر قرار مي گيرند. مجبورند لباسهاي تيره بپوشند و با امكانات بسيار اندك فعاليت كنند. بايد حتما لباسشان گشاد باشد كه دست آنها را براي اجراي راحت و نوازندگي مي بندد

آنچه مي تواند پايه هاي موسيقي بانوان را بيش از پيش در كشور محكم كند، حضور پررنگ تر آنان در صحنه هاي اجرايي، اتحاد آنان در يك تشكل صنفي و يا سازمان غيردولتي است

شايد اتفاقي را كه چند وقت پيش براي آلبوم «آهوي وحشي» مليحه سعيدي و پوروش خليلي افتاد را هنوز فراموش نكرده ايم؛ آلبومي كه چهره آهنگساز و همخوان آن بر روي آلبوم چاپ شده بود. اين شد مشكل آن آلبوم و تبديل شد به يك خبر جنجالي براي موسيقي. اما چرا نگاهي سريع به اين خبر كرديم: موسيقي وطني ما در تمامي دوران، در انزوا بوده است و به شكلي ديگر به آن نگاه مي شده است؛ يعني حتي در آن روزگار كه موسيقي درباري و حكومتي رايج بود، آدم هايي كه دست در ساز ميبردند، مورد لعنت و تمسخر عموم قرار ميگرفتند. حال در اين جريان، زنان حكايت ديگري يا حكايت تلختري داشتند؛ چه در دوران گذشته چه در دوره معاصر. موسيقي يك جامعه وقتي به اوج خود ميرسد كه از تمامي توانايي هاي جامعه بهره بگيرد و اين بهره برداري در شكل اجرا؛ يعني همان بهره برداري از توانايي هاي مرد و زن كه بخصوص در آواز بهتر و بيشتر بهتر پديدار مي شود. اين هماهنگي در هيچ مقطع تاريخي در جامعه ما به شكل مطلوب اتفاق نيفتاده است چرا كه زنان موسيقي دان همواره اسير خانواده، جامعه و حتي جامعه فرهنگي در فشارهاي مختلف بوده اند و همواره با سقفهاي شيشه اي روبرو شده اند. و در فضاي رقابت، نه با سلاح دانايي كه با سلاح اتهامهاي ناروا و غيرحرفه اي به پس رانده شده اند.
طي دو، سه هفته اخير سيمين غانم خواننده اي كه بسياري صداي او را در دفترچه خاطرات زندگي خود ثبت كرده اند، در تالار وحدت فقط براي بانوان به اجراي برنامه پرداخت؛ آن هم بدون تبليغات .
شايد سيمين غانم بانوي خوش شانس موسيقي باشد كه در تالار وحدت به اجراي برنامه پرداخته است؛ چرا كه سيما بينا - خواننده آوازي موسيقي سنتي - نيز با اينكه آلبوم هاي بسيار را در گذشته عرضه كرده است از موهبت اجراي كنسرت فقط براي بانوان بهره مند نشده است.
چرا كه موسيقي همانطور كه گفته شد يك هنر زير ذره بين در روزگار ماست و براي زنان كه در عرصه موسيقي فعاليت مي كنند، اين محدوديت به اوج خود ميرسد: نوازندگان زبردست زن با محدوديت و امكانات بسيار اندك به اجراي برنامه هاي خود مي پردازند. مثلا در انتهاي اركستر قرار مي گيرند. مجبورند لباسهاي تيره بپوشند و با امكانات بسيار اندك فعاليت كنند. بايد حتما لباسشان گشاد باشد كه دست آنها را براي اجراي راحت و نوازندگي اندكي مي بندد.
خوانندگان زن آن هم با درجه اي تخفيف، فقط براي بانوان مي توانند بخوانند؛ از نوازندگان بنام كشور نمي توانند استفاده كنند حتماً در مراسم آنان بايد نوازندگان زن حضور داشته باشند. اما باب شدن يكساله همخوان در ترانه ها و آثار موسيقايي و همچنين اجراهاي كنسرت براي زنان موسيقي ايران اميدي را در بين زنان علاقه مند به اين رشته زنده كرده است؛ اميد به اينكه موسيقي مي تواند از وجود زنان نيز در زدن ساز و خواندن بهره مند شود.
برگزاري محدود جشنواره موسيقي بانوان گل ياس در تهران نيز كه در شهريورماه برگزار شد در اين مجال حكم يك دلخوشي را براي بانوان داشت؛ اما چون از حيث تبليغات ضعيف بود، بعضي از نامداران موسيقي شركت در آن را در شان خود ندانستند. اما آنچه مي تواند پايه هاي موسيقي بانوان را بيش از پيش در كشور محكم كند، حضور پررنگ تر آنان در صحنه هاي اجرايي، اتحاد آنان در يك تشكل صنفي و يا سازمان غيردولتي است. و اين ميسر نمي شود مگر آنكه خود بانوان موسيقي به تلاش براي بودن و خوب بودن ادامه دهند.
باربد روشن
منبع : سايت زنان ايران

0 Comments:

Post a Comment

<< Home