Wednesday, October 30, 2002

حسين زمان” خطاب به وزير ارشاد : چرا در مقابل تعرض‌ها و برخوردهاي غير ‌قانوني‌ها نسبت به هنرمندان خاموش مانده‌ايد؟
اجراي كنسرت موسيقي حسين زمان در كاشان كه قرار بود طي روزهاي بيست و نهم و سي‌ام مهرماه برگزار شود، بيست و چهار ساعت قبل از اجرا لغو شد.
حسين زمان گفت: براي اجراي كنسرت در اين شهر از يك ماه پيش اقدامات قانوني لازم صورت گرفت و تمام مراحل ضروري طي شد.همچنين مجوز اداره كل اراشاد استان اصفهان، مجوز شوراي تامين شهر كاشان، مجوز شوراي تامين استان و مجوز فرمانداري كاشان همگي كسب شد كه به صورت مستند نيز وجود دارد. وي افزود: به دنبال كسب مجوزهاي لازم از ‌١٥ روز پيش از اجراي كنسرت، به تدريج تبليغات آغاز شد و تا ‌٢٤ ساعت قبل از اجرا هيچ مخالفتي صورت نگرفت، اما دقيقا ‌٢٤ ساعت قبل از اجرا يك نامه از دادگستري به فرمانداري بر همه مجوزها خط بطان كشيد .طبق قانون ،دادگستري نمي‌تواند به فرمانداري دستور دهد تا برنامه را لغو كند و تا آنجا كه اطلاع داريم فرماندار در جايگاه بالاتري از تصميم‌گيري براي اين گونه امور قرار دارد. وي با طرح اين سوال كه براي اجراي موسيقي در يك شهر بايد با چه كسي صحبت كرد، ادامه داد: مي‌گويند چند نفر در نماز جمعه، نامه‌اي تنظيم و به دادگستري شكايت كرده‌اند و دادگستري نيز صلاح ديده كه اين برنامه برگزار نشود، مگر ما مرتكب جرمي شده‌ايم كه دادگستري بايد مجازاتمان كند!.
زمان افزود: مي‌گويند چون محل اجرا در مجاورت امامزاده‌اي محترم بوده، عده‌اي مخالفت كرده‌اند كه بايد گفت مگر ما خود دين و ايمان نداريم و يا درصدد انجام فعل حرام بوده‌ايم كه اين گونه برخورد مي‌شود.در همين ايام دراكثر مساجد و در مجاورت بسياري از مكان‌هاي مقدس جشن و سرور برپا بوده و اگر مشكلي هم در برگزاري در محل مذكور وجود داشت،چرا هيچ يك از مراجع ذيربط تا ‌٢٤ ساعت قبل از اجرا مخالفتي نداشتند؟ اعتياد و تزريق هروئين بيداد مي‌كند، احدي صدايش در نمي‌آيد، ولي كار ما كه به نوعي تغذيه روحي جوانان جامعه است، اين گونه مورد بي‌حرمتي قرار مي‌گيرد؟ اين خواننده همچنين گفت: مي‌گويند فلان ارگان نظامي گفته است نبايد برنامه اجرا شود، مگر اكثر همين ارگان‌هاي نظامي و غير نظامي در ايام ميلاد، اجراي موسيقي در برنامه‌هايشان نداشتند؟ چرا وقتي قضيه مردمي مي‌شود و نام كنسرت روي آن مي‌آيد، اين گونه برخورد مي‌كنند؟ اگر ما بايد از ارگان‌هاي نظامي يا افراد خاصي درهر استان مجوز بگيريم، بگوييد تا بيهوده خود را خسته نكنيم و در همان ابتدا به جاي وزارت ارشاد و وزارت كشور به سراغ آن ارگان‌ها و آدم هاي خاص برويم. حسين زمان گفت: فقط به ما بگوييد قانون در اين مملكت چيست و مجري آن كيست؟ بگوييد به كدام كتاب مراجعه و از كدام مرجع قانوني تبيعت كنيم، چرا بايد ساحت مقدس هنر توسط اين بي‌قانوني‌ها مخدوش شود؟ وي خطاب به وزير ارشاد گفت: چرا از حقوق ما دفاع نمي‌كنيد و چرا در مقابل اين تعرض‌ها و بي‌قانوني‌ها در حق هنرمندان خاموش مي‌مانيد؟ چرا بايد من و امثال من با داشتن مجوز و پس از تحمل هزينه‌هاي كلان نتوانيم در يك شهر اجراي موسيقي داشته باشيم؟ اين چه بي‌عدالتي است كه براي كنسرت موسيقي از شبكه‌هاي تلويزيوني تبليغ مي‌شود، ولي اجراي من و امثال من با اعمال نظر چند نفر و يا يك ارگان عليرغم داشتن مجوزهاي قانوني لغو مي‌گردد؟ وي تصريح كرد: لغو كنسرت كاشان غير قانوني بوده و عواملي كه اين بي‌قانوني را مرتكب شده‌اند، بايد ضمن پاسخگويي، خسارت‌هاي تحميل شده را به ما پرداخت كنند. وزارت ارشاد نيز اگر خود را مدافع حقوق هنرمندان مي‌داند بايد اين مساله را پيگيري كند. وي گفت: تعجب مي‌كنم دولت و مجلسي كه با شعار حمايت از مردم و به ويژه هنر و هنرمندان و جوانان كار خود را آغاز كرد، چرا در مقابل اين تعرض‌ها ساكت مانده و هيچ عكس‌العملي نشان نمي‌دهد. شما نمايندگان مجلس در كميسيون فرهنگي كه اين روزها سخت در تلاش براي برخورد با برنامه‌هاي ماهواره‌اي هستند، كمي هم واقع‌گرا باشيد، هنر شما در حذف و برخورد و وضع قوانين باز دارنده نيست، بلكه در چاره‌انديشي براي برنامه‌ريزي و برنامه‌سازي و جلب توجه بيشتر مردم و اعتماد مردم است. وي در پايان تاكيد كرد:به مردم مي‌گوييد كه حق ندارند به موسيقي شبكه‌هاي ماهواره‌اي گوش دهند، ولي وقتي مي‌خواهند به صداي خواننده‌ي مورد علاقه خود در داخل كشور كه داراي مجوزهاي لازم است، گوش دهند و در برنامه كنسرت او شركت كنند، مانع مي‌شويد. نمي‌دانم اين سردرگمي و بلاتكليفي تا كجا مي‌خواهد ادامه پيدا كند.نهي مطلق جوان امروزي و مقابله محض با خواسته‌هاي جوانان به نفع هيچ كس نيست.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home