Sunday, October 27, 2002

نايب رييس كانون موسيقيدانان سينماي ايران: اميدواريم مساله كپي‌رايت درباره آثار و تاليفات موسيقي فيلم به سرانجام برسد
مجمع عمومي عادي كانون موسيقيدانان سينماي ايران روز يكشنبه پنج آبان راس ساعت 17 در تالار اجتماعات خانه سينما برگزار مي‌شود.
نايب رييس كانون موسيقيدانان سينماي ايران - امير معيني - در اين خصوص به خبرنگار سرويس سينمايي ايسنا گفت:از جمله مواردي كه در اين جلسه مطرح مي‌شود تشكيل صندوق قرض‌الحسنه است كه مي‌توان گفت يكي از واجبات صنف ما بود و به نظر من خيلي زودتر از اين زمان بايد به وجود مي‌آمد.
وي به ثبت آثار موسيقي فيلم در كتابخانه ملي اشاره كرد و گفت: كانون به دنبال اين بود كه اين موضوع را به سرانجام برساند و اميدواريم به مرحله‌اي برسيم كه مساله كپي‌رايت در مورد آثار و تاليفات موسيقي فيلم در سينماي ايران به سرانجام برسد و اين حق و حقوق مثل گذشته ضايع نشود.
نايب رييس كانون موسيقيدانان فيلم گفت: قطعه و اثري وقتي توسط هنرمندي ساخته مي‌شود، خودش صاحب آن اثر نيست و چون در جاي رسمي ثبت نمي‌شود، هر كسي در هر جايي از آن استفاده مي‌كند و هنرمند به هيچ جا نمي‌تواند شكايت كند.
وي در ادامه افزود: يك قانون خيلي قديمي به نام قانون مولفين و مصنفين در سيستم قضائي ما وجود دارد. ما هم در وهله اول براي رسيدگي به اين قضيه به دنبال اين مساله بوديم كه آثار در جايي به طور رسمي ثبت شود و اگر بعدها كار به شكايت و دادگاه كشيد، دادگاه، ملاكي براي قضاوت داشته باشد و بهترين مكان را كتابخانه ملي تشخيص داديم چون از جانب مسوولين آنجا نيز حمايت شديم.
وي در ادامه گفت: قرار شد دوستان، آثار موسيقي را آنجا ثبت كنند و شماره ثبت رسمي بگيرند تا به مشكلات اين چنيني كه موسيقي فيلم در هر برنامه و هر جايي پخش مي‌شود ،بدون اينكه حق و حقوق آهنگساز در نظر گرفته شود، رو به رو نشويم و نببينيم آهنگسازي كه 100 موسيقي فيلم كار كرده وقتي در بيمارستان مي‌خوابد براي يك عمل ساده قلب، بدهكار از بيمارستان بيرون بيايند.
كانون موسيقيدانان فيلم نزديك به 9 سال است كه تشكيل شده و يكي از صنوف اصلي و مولف خانه سينما است و هيات موسس اين كانون عبارتند از: ناصري، فرهاد فخرالديني، كامبيز روشن‌روان، پژمان و در حال حاضر سيدمحمد ميرزماني رئيس كانون و كارن همايون‌فر، امير معيني اعضاي شوراي مركزي و فريدون شهبازيان و انصاري اعضاي علي‌البدل هستند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home