Thursday, October 24, 2002

گزارشي از مراسم اختتاميه جشنواره موسيقي جوان
انچه در زير ميخوانيد گزارش و نقدي است پيرامون چهارمين جشنواره موسيقي جوان كه توسط احسان فرامرزي پور يكي از دو نفر اول جشنواره امسال نوشته شده است

به نام خدا
گزارشي از مراسم اختتاميه جشنواره موسيقي جوان
طي تماس تلفني كه با برگزيدگان جشنواره در روزهاي قبل از اختتاميه برقرار شده بود مقرر شد تا اين برگزيدگان در روز جمعه 26 مهر ماه(روز اختتاميه) ساعت 2 بعد از ظهر در مركز موسيقي واقع در خيابان مرجان حضور پيدا كنند.
در روز جمعه جمعيت زيادي از شركت كنندگان به همراه خانواده خود يا تعدادي همراه در محل حاضر شدند و بعد از ايستادن حدود دو ساعت سر پا در خيابان مرجان تعدادي كارت ورودي براي ورود همراهان به سالن رودكي و مراسم اختتاميه به نفرات برگزيده داده شد اخر هم معلوم نشد اين كارتها به چه دردي خورد چون در ا خر هر كسي پشت در بود را به سالن راه دادند.
حدود ساعت چهار ورود به سالن ميسر شد بعد اعلام كردند كساني كه مقام اول كسب كرده اند به پشت سن سالن رودكي بروند تا طبق برنامه اي كه روي برد بود به اجرا بپردازند و همچنين جوائز خود را دريافت كنند.
بالاخره تمام نفرات برگزيده به پشت سن رفتند در سالني كوچكي كه به علت تجمع زياد نفرات و تهويه نا مناسب ديگر هوايي براي تنفس نداشت همچنين جايي براي نشستن البته به جز روي زمين و پله ها و هر كسي مشغول به نواختن ساز خودش بود به طوريكه خودش هم نمي شنيد كه چه چيزي مينوازد و همه فقط باعث سر درد همديگر ميشدند البته حق داشتند چون نمتوانستند چند ساعت بيكار بشينند.
طبق معمول جشنواره ابتدا سازهاي سنتي به اجرا مي پرداختند وبعد هم سازهاي كلاسيك.بالاخره حدود ساعت هشت نوبت به اجراي نفرات اول گيتار كلاسيك و فلامنكو رسيد نكته جالب اينكه در برنامه نام دو نفر از نفرات اول گيتار كلاسيك نوشته شده بود و از دو نفري كه در قسمت فلامنكو اول شده بودند فقط اسم يك نفر براي اجرا نوشته شده بود ونفر ديگر را فقط از ساعت دو با سازش معطل كردند تا ساعت هشت جايزه اش را اهدا كنند.
جايزه نفرات اول شامل يك سكه بهار ازادي بود و يك لوح تشويق كه آقايان رئيس مركز موسيقي و همچنين معاون امور هنري وزارت ارشاد زحمت امضا كردن اين لوحها را در جاهايي كه در لوح نامشان درج شده بود به خود نداده بودند.
سكه هايي هم كه به نفرات اول داده ميشد با يك تكه چسب نواري شل و ول روي لوحها چسبيده شده بود.
بالاخره حدود ساعت هشت و ربع مراسم به پايان رسيد.

بعد از اين گزارش اين حقير به عنوان فردي كه چهار سال متوالي در جشنواره موسيقي جوان شركت كرده از ديدگاه خودم نظراتي و پيشنهاداتي را فقط براي هر چه بهتر شدن جشنواره بيان ميكنم كه اميدوارم براي مسئولين جشنواره اگر بشنوند قابل استفاذه باشد.
**مگر نه اينكه هدف از برگزاري جشنواره موسيقي جوان پيشرفت دادن و پر و بال دادن و انگيزه دادن و حمايت كردن از مشتاقان و هنرمندان جوان كشور است
مگر نه اينكه اين نوجوانان و جوانان كه اكثرا به صورت خودكفا و با زحمت فراوان و بدون حمايتهاي لازم و امكانات كافي و راهنماييهاي به موقع پله هاي اول موسيقي را پشت سر گذاشته اند و آينده سازان موسيقي مرز و بومي هستند كه از دير باز با موسيقي عجين بوده پس چرا به اين جشنواره به عنوان يك هدف متعالي و وسيله و راهي براي پيشرفت موسيقي كشور توجه لازم نميشود و هر سال ظرف يكي دو هفته مسابقات و مراسمي برگزار ميشود آن هم نه آنطور كه حداقل مقداري از نظر كيفي و برنامه ريزي قابل قبول باشد و بعد از آن پرونده موسيقي جوانان تا سال بعد بسته ميشود و در حال خاك خوردن به حال فراموشي سپرده ميشود؟
آيا با اينچنين روشي ميتوان انتظار پيشرفت داشت؟
البته باز هم جاي اميدواري است كه اين جشنواره چهار سال است كه برگزار ميشود و حركتهايي آغاز شده و انصافا هم بايد از كساني با نيت خير اين جشنواره را در اين چند سال برگزار كرده اند تشكر و قدرداني كرد كه قدمهايي برداشته شده است.

**در مورد داوري بخش گيتار جشنواره
در ابتدا از استاد عزيز آقاي دكتر سيمون ايوازيان كه در اين چهار سال داور بخش گيتار بودند تشكر و قدر داني ميكنم و خدمت ايشان خسته نباشيد عرض ميكنم كه ايشان همواره براي حمايت از جوانان و موسيقي كشورمان زحمات فراواني كشيده اند و اجازه ميخواهم در مورد داوري گيتار نظري را عرض كنم.
امسال و سالهاي گذشته از هيات داوراني كه بخش گيتار را قضاوت ميكردند فقط از يك نفر داور كه رشته تخصصي ايشان گيتار است(دكتر ايوازيان) استفاده شده است و بقيه كساني كه در هيات داوري بودند درست است كه از اساتيد و موسيقي دانان بوده اند ولي كمتر در گيتار سر رشته داشته اند و با چنين حالتي طبيعي است كه بيشتر يك نفري كه در مورد گيتار سر رشته دارد در مورد اجرا ها نظر و امتياز بدهد و ديگران هم اگر نظري بدهند بيشتر ميتواند در مورد كليت موسيقي اجرا شده باشد و نه نكات ريز و تخصصي گيتار.به همين دليل پيشنهاد دارم كه در هيات داوران از اساتيد بيشتري كه در گيتار تخصص دارند استفاده شود چون بديهي است كه هميشه اعلام نظر چند نفر در مورد يك اجرا از اعلام نظر يك نفر به عدالت نزديكتر است.

**در مورد اطلاع رساني جشنواره
يكي از ضعيف ترين بخشهاي جشنواره همين بخش است به طوري كه خيلي از نوازندگان و موسيقي دانان كشور شايد تازه متوجه شده باشند كه جشنواره اي هم برگزار ميشود و خيلي ها هم به اين علت كه زمان جشنواره مرتب تغيير ميكند خبر دار نميشوندكه در چه تاريخي برگزار ميشود و اكثر كساني كه در جشنواره شركت ميكنند خودشان پيگير اين هستند كه تارخ برگزاري كي است.
اصلا تبليغاتي براي حمايت از اين جشنواره نميشود و نتيجه آن هم اين ميشود كه تعداد شركت كنندگان تا به حال خيلي كم بوده و همچنين اكثر كساني كه بخش مسابقات را تماشا ميكنند خانواده ها و دوستان و اشنايان شركت كنندگان هستند كه اغلب هم تعداد زيادي نيستند.

**در مورد بخش مسابقه گيتار
متاسفانه امسال تعداد شركت كنندگان از سالهاي قبل كمتر بود و همچنين به جز چند اجرا مابقي انها از سطح كيفي بالايي برخوردار نبود.
امسال برنامه ساعتي اجراها دقيقتر از سالهاي قبل بود و شركت كنندگان اتلاف وقتي نداشتند.
-------------

در پايان عرايضم به همه برگزاركنندگان و همچنين داوران جشنواره خسته نباشيد عرض ميكنم و اميدوارم كه بهاي بيشتري به جشنواره جوان داده شود و به اين مشتاقان جوان موسيقي فقط سالي يكبار توجه نشود و در ما بين زمان جشنواره ها هم فعاليتهايي براي موسيقي جوانان صورت گيرد.
و به همه عزيزان جواني كه فعاليت موسيقي دارند درخواست دارم كه در اين جشنواره شركت كنند تا اين جشنواره رونق بيشتري بگيرد و همچنين خودشان هم تجربه هاي بيشتري كسب كنند و خواهان بهتر شدن جشنواره از مسئولين باشند.


با تشكر .
احسان فرامرزي پور
منبع سايت ايران فلامنكو
1381/7/30

0 Comments:

Post a Comment

<< Home