Sunday, September 29, 2002

بابك بياتبابك بيات - آهنگساز : ترانه، درد مردم يك اجتماع است
ترانه، درد مردم يك اجتماع است .مگر يك شاعر مي‌تواند از درد مردم و خودش حرف نزند. خيلي راحت مي‌گويند از درد مردم شعر نگوييدمگر مي‌شود در ميان مردم بود و از غم و غصه مردم حرف نزد.
وي افزود:مميزي بايد طوري باشد كه درد مردم در آن اثر هنري انعكاس يابد. الان در تلويزيون خيلي راحت از خيلي چيزها انتقاد مي‌شود. در ميان مردم و رسانه‌ها هم بايد همين طور باشد. من زماني موسيقي فيلم ”مرسدس” مسعود كيميايي را با صداي ماني رهنما ساختم كه آن را توقيف كردند. وقتي من به دفتر معاونت سينمايي رفتم، مسوول سينمايي وقت كشور به من در حالي كه نفس نفس مي‌زدم گفت: مگر براي تو مهم است كه يك ترانه از موسيقي‌ات توقيف شود؟ گفتم: من تمام تم فيلمم از اين ترانه نشات مي‌گيرد. چطوري مي‌تواند مهم نباشد. اين ترانه، كافه‌اي و رقص و آوازي نيست ، اين ترانه جان فيلم است.
بابك بيات در بخش ديگري از سخنان خود جايگاه “فرهاد مهراد” را در موسيقي چند دهه‌ي اخير ايران داراي اهميت فراوان دانست و گفت: من در هر كجا كه سخنراني داشته‌ام درباره مرحوم فرهاد صحبت كرده‌ام. فرهاد يك آدم خانه‌نشين بود،اما جايگاه خودش را داشت و دارد. بعضي‌ها اين موضوع را در بوق و كرنا كرده‌اند كه وقتي فردين فوت كرد همه مردم را به سوگ خود نشاند، اما هيچ كس از مرگ فرهاد متاثر نشد، تا از اين طريق از اهميت او بكاهند. دليل اين امر كاملا مشخص است. الان در هر خانه كه برويد حداقل چند فيلم از فردين مي‌توانيد پيدا كنيد، فردين در ميان عام مردم محبوبيت داشت. اما فرهاد، متعلق به قشر خاصي از مردم بود. او متعلق به قشر تحصيلكرده و روشنفكر جامعه ما بود. مرحوم فردين متعلق به 95 درصد مردم بود اما فرهاد متعلق به 5 درصد بود.
بيات نوآوري بيشتر را در موسيقي سنتي يك ضرورت دانست و عنوان كرد : برخي معتقدند نبايد در موسيقي سنتي هيچ تغييري به وجود آورند و آن را همان طور كه بوده حفظ كرده‌اند بدون هيچ تغيير و نوآ?وري. هراز گاهي آدم‌هايي هم آمده‌اند اين موسيقي را اركسترال كرده‌اند و از آن استفاده كرده‌اند مثل مرتضي حنانه كه هم سوادش را داشت و هم توانايي‌اش را.
وي در ادامه اظهار داشت: تمامي كارهايم در زمينه موسيقي را دوست ‌دارم ، هم آهنگ‌سازي براي ترانه‌هايي كه وسيله‌اي براي ارتباط با اقشار مردم بود و موسيقي فيلم به اين دليل كه با كارگردان هاي بزرگي چون بهرام بيضايي، مسعود كيميايي، محسن مخملباف، واروژ كريم مسيحي و حميد سمندريان كار كردم و موسيقي مجموعه‌هاي تلويزيوني مانند ولايت عشق و افسانه سلطان و شعبان را ساختم.
بيات به تاثيرات معنوي پس از ساخت موسيقي ولايت عشق اشاره كرد و گفت: زماني‌كه “ولايت عشق” را ساختم بارش‌هايي را در زندگي‌ام به وجود آورد كه هيچ چيز و هيچ كس نمي‌تواند آن را عوض كند، حالا اسمش را معجزه يا هر چيز ديگر كه مي‌خواهند بگذارند.
اين آهنگساز ،حافظ و سعدي را منبع‌ الهامي براي تمام هنرمندان ايراني دانست و افزود: وظيفه هر هنرمند است . من از حافظ بسيار الهام گرفته‌ام. وقتي كه آن زمان با آقاي شاملو در سوئد زندگي مي‌كرديم، من تنها چيزي كه از ايشان مي‌خواستم اين بود كه حافظ را براي من آناليز كند. حافظ را از ديد دانشمندان مختلف آناليز مي‌كرد و با من در خصوص آن بحث و گفت‌وگو مي‌كرد. دنياي سعدي و حافظ و مولانا، آنقدر گسترده است كه آدم هر چه درباره‌شان بداند باز هم كم است. خداشناسي و عرفان حافظ و مولانا چيزي نيست كه ما حتي بتوانيم به آن نزديك شويم.
به گزارش ايسنا، بابك بيات در بخش ديگري از سخنان خود بار ديگر به موسيقي ”ولايت عشق” اشاره كرد و ترانه را مهم‌ترين بخش موسيقي يك فيلم يا سريال دانست و افزود: اگر شما به سريال‌هاي مهم ديگر كه مورد توجه واقع شده نگاهي بياندازيد مي‌بينيد كه موسيقي آن سريال يك ترانه دارد و چيز ديگري از موسيقي آن سريال در ياد و خاطره‌تان باقي نمانده است، امادر سريال ” ولايت عشق” ترانه در درجه اول كار نبوده است.
موسيقي ميكلوش روژا را در ”ال سيد” (آنتوني مان) نگاه كنيد كه از موسيقي اسپانيش برگرفته شده است. در ”ولايت عشق” نيز تم هارون‌الرشيد يك تم شاهانه است. بعد از تم هارون‌الرشيد، تم امين است كه تلفيقي است از تم هارون‌الرشيد و تم زبيده (همسر هارون‌الرشيد) است. بعد مي‌رسيم به تم مامون و وسط اين 2 تم، امام رضا(ع) است. من موسيقي مجموعه‌ي امام رضا(ع) را با استفاده از موسيقي مذهبي جهاني كار كردم. يعني تعزيه خودمان را با كرال كليسا تلفيق كردم و تم اين مجموعه را درآوردم كه بيشتر كرال با صداي انسان‌ها اجرا مي‌شود. در قرون وسطي معتقد بوده‌اند كه صداي انسان سمبل پاكي‌هاست. به همين خاطر فقط اجازه مي‌داده‌اند كه در كليسا از صداي انسان استفاده شود، دقيقا مثل تعزيه خودمان. در دوره قاجاريه سازهايي هم با تعزيه تلفيق شد و درگام‌ها و دسته‌هاي مختلف تعزيه، موسيقي‌مان را سينه به سينه حفظ كرديم
منبع ايران فلامنكو

0 Comments:

Post a Comment

<< Home