Sunday, December 03, 2006

بابك بيات در قطعه‌ي هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت


مراسم تشييع پيكر بابك بيات آهنگساز از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه‌ي هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پيام بهرام بيضايي به مناسبت درگذشت بابك بيات كه در اين مراسم قرائت شد آمده است:« رفت پي نواهايي كه سالياني بود از وي جدا شده بودند / گشت تا بيابدشان،‌ گم شد"»
در ادامه‌ي اين پيام كه توسط محمد سرير قرائت مي‌شد، بيضايي آورده است:« آن مرد مهربان بود. آن مرد نواهايي در سر داشت كه رهايش نمي‌كردند. آن مرد وقت كمي داشت، نه آن قدر كه صداهاي سرش را رديف كند يا به دستگاهي بسپارد، نه آن قدر كه همه را مجاب كند. آن مرد،‌ گفتن بلد نبود، لبش مي‌لرزيد، مي‌لرزيد. گلويش كه ميگرفت، مي‌گرفت.
آن مرد گير مي‌كرد ميان عاطفه‌هايش و وقت ناله فروكش مي‌كرد و وقت فغان، لب مي‌بست. آن مرد گله‌هاي ما همه را شنيد و گله‌هايش را با خود برد.»
همچنين محمد سرير رئيس هيات مديره خانه موسيقي با ابراز تاسف از درگذشت اين هنرمند گفت: جايگاه بابك بيات در موسيقي ما كاملا مشخص است و مويد اين مطلب حضور علاقه‌مندان از طبقات اجتماعي و گروه‌هاي سني متفاوت در اين مراسم است.
وي ادامه داد: بيات طي چهار دهه فعاليت خود توانست، پيوندي عميق ميان نسل‌هاي گوناگون برقرار كند و در اين مدت همواره در رشد و تعالي هنر تلاش كرد.
سرير متذكر شد: نگاهي به سير تحول موسيقي بيات نشان مي‌دهد، او ضمن در نظر گرفتن ارزش‌هاي ابداعي موسيقي، ‌در زمينه دانش و فنون موسيقيايي نيز بسيار تلاش كرد و اين راز ماندگاري آثار اوست.
رئيس هيات مديره‌ خانه موسيقي با اشاره به محبوبيت آثار بيات در ميان نسل جوان گفت: در اين آثار، او ارزش‌هاي عاطفي را در كنار ارزش‌هاي معنوي مورد توجه قرار مي‌داد و اين چنين است كه آثار او در دل جوانان ما جاي خاصي دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در ادامه اين مراسم خشايار اعتمادي، طي ارائه سخنان كوتاهي گفت: بابك بيات از جمله منتخبان خداوند است كه بايد به آنها احترام گذاشته شود، او هرگز گذشته‌اش را فراموش نكرد و هرگز به آنچه شده بود، نباليد و همواره مي‌دانست كه آثارش ناشي از عطيه الهي است و به همين دليل بود كه آثارش در دل چهار نسل جاي گرفت.
محمد اصفهاني نيز به ياد بابك بيات قطعه‌ شعر "اي‌عاشقان" را خواند.
او با اظهار تاسف از درگذشت اين هنرمند بزرگ گفت: همه ما اين راه را خواهيم رفت و مهم اين است كه بابك بيات خوب زيست و با موسيقي‌اش به ما آرامش داد و در آرامش نيز درگذشت.
به گزارش ايسنا، ستار اوركي از دوستان نزديك بيات نيز گفت:‌ بار ديگر اين سرزمين كهن، يكي ديگر از فرزندان برومند خود را از دست داد. هنرمندي كه يافتن جايگزيني براي او محال است، بيات خورشيد تاباني بود كه در دهه‌ي 50 ظهور كرد و جسم‌اش در دهه‌ي 80 افول كرد. ياد وخاطره و موسيقي‌اش تا قرن‌ها باقي خواهد ماند.
اوركي گفت: ديگر نبايد بگوييم "استاد بيات"، بلكه بايد بگوييم "مكتب بيات" چرا كه شيوه‌ي او بسيار آموزنده بود. به طوري كه بسياري از آهنگسازان خواسته ‌و ناخواسته، ‌تحت تاثير او بودند.
به گزارش ايسنا، بابك صحرايي، ترانه سراي جواني كه همكاري‌هايي با بابك بيات داشته است، از ديگر سخنرانان اين مراسم بود.
صحرايي گفت: امروز به تشييع جنازه او نيامده‌ايم، بلكه به ديدار او آمده‌ايم كه خورشيد فروزان آسمان هنر بود و خورشيد را نمي‌توان به خاك سپرد، او هميشه با ما زندگي مي‌كند تا زماني كه به موسيقي‌اش گوش مي‌دهيم.
صحرايي ادامه داد: او پاييز را دوست داشت و در پاييز هم درگذشت.
اين ترانه سرا در ادامه درباره‌ي محل خاكسپاري بيات گفت: او دوست داشت در كنار قبر احمد شاملو دفن شود، اما از آنجا كه قبري در كنار قبر اين شاعر بزرگ وجود نداشت، خانواده‌اش تصميم گرفتند او را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك بسپارد.
وي همچنين درباره‌ي انتشار اخباري مبني بر مشكلات مالي بيات گفت: بابك بيات از نظر مالي در شرايط مناسبي بود، اما پرداخت هزينه 100 ميليون توماني براي او دشوار بود. اما او از هيچ نهاد و مركزي تقاضاي كمك نكرد.
به گزارش ايسنا، محمود شهرياري نيز بابك بيات را هنرمندي گرانقدر و خردمند توصيف كرد و گفت: تا زماني كه جوانان و نوجوانان، به موسيقي او گوش مي دهند، او هرگز نمرده و هميشه زنده است.
شهرياري ادامه داد: آخرين كار بيات ساخت موسيقي سريال امام رضا (ع) است و ايام درگذشت او هم همزمان با ميلاد اين امام شيعيان است واميدواريم روح اين مرحوم با امام رضا (ع) محشور شود.
همچنين مراسم ختم بابك بيات ساعت 30/15 روز جمعه دهم آذر ماه در مسجد ولي‌عصر واقع در خيابان وزرا برگزار مي‌شود.
بابك بيات آهنگساز كه به دليل عوارض ناشي از بيماري كبدي در بيمارستان بستري بود، صبح يك‌شنبه ـ پنجم آذر ماه‌ ـ درگذشت.


/گزارش تصويري/‌١

/گزارش تصويري/‌٢

0 Comments:

Post a Comment

<< Home