Thursday, January 09, 2003

رضا مازندراني ( هنرمند و نوازنده ) : ايرانيها از اصل موسيقي پاپ خوششان نميآيد ...
ايرانيها از اصل موسيقي پاپ خوششان نميآيد ، آنها پاپهايي را دوست دارند كه شبيه به موسيقي ايراني باشد به اين معنا كه موسيقي سنتي را در پاپ خراب و سپس ارايه كنند .
وي دلايل اين امر را غريب بودن مردم با موسيقي سنتي در سايه نشنيدن آن ذكركرد .
اين هنرمند نوازنده اضافه كرد : مشكلات موسيقي سنتي با يك جمله و خبر قابل اصلاح نيست اما در مرحله آغازين خود موزيسينها بايستي با اين مسايل به صورت صنفي برخورد كنند .
به گفته رضا مازندراني ، يك بقال امروزه از بقال همسايه حمايت ميكند ؛ در حالي كه دربارهي موسيقي اين امر صادق نيست .
وي از “ باند بازي “ به عنوان ديگر مشكل موسيقي ياد كرد و با اشاره به اين كه هنرمندان صاحب ايده ياراي ورود به اين باند را ندارند ، گفت : براساس قانوني كه وجود دارد مجوز تاسيس آموزشگاه به افرادي داده ميشود كه داراي مدرك باشند اما در عمل به افرادي برخورد ميكنيم كه مدرك نداشته و سابقه دارند .
او ادامه داد : نفس صدور مجوز آموزشگاههاي موسيقي خوب است به شرطي كه مدير آموزشگاه ثابت كند كه حرفه اصل او موسيقي است ، بخش ديگر آموزش نيز به مدرسان باز ميگردد كه به نظر من در اين امر “ پارتي بازي “ ميشود .
رضا مازندراني عقيده خود را در مورد وجود جرياني كه مانع از بسط و گسترش موسيقي اصيل ايراني است ، چنين بيان كرد : من نميدانم خاستگاه و ريشه اين جريان از كجاست اما به هر حال جرياني وجود دارد كه ميخواهد فرهنگ ما را تخريب وارتباط جوانان با آن را قطع كند .
وي با انتقاد از عدم آشنايي نسل جوان با مفاخر فرهنگي و هنري ايران خاطر نشان ساخت : در اين جريان مقصر يك شخص يا يك امر نيست اين نوازنده درباره محقق نشدن پژوهش محوري در موسيقي گفت : در كشور ما فرهنگ پژوهش و امكانات آن محدود است .
مازندراني در پايان يادآور شد : افزون بر اين اگر پژوهشهايي نيز در اين راستا انجام شود ، مساله انعكاس آن مطرح ميشود چون اگر پژوهشگر وابسته به “ باند “ نباشد ، بهترين اثر پژوهشي او نيز انعكاس نخواهد يافت و مجموعه اين عوامل زنجيرهاي است كه هنرهاي ما از جمله موسيقي رشد نكند .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home