Thursday, October 12, 2006

ساخت پیانوی ایرانی نیاز به حمایت مسئولان دارد

مخترع پیانوی ایرانی ربع پرده دار در گفتگو با مهر :
پیانویی با قابلیت تولید صدای ربع پرده ، ویژه ساخت موسیقی ایرانی در دستگاه های مختلف ، ساخته شده ولی به علت نبود حمایت هنوز به مرحله ساخت نرسیده است .
به گزارش خبرنگار موسیقی مهر،"حمید رضا رضایی"دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک پایان نامه خود را به طرح ساخت پیانویی ربع پرده دار،ویژه موسیقی ایرانی اختصاص داده است.
"حمید رضا رضایی" در باره چگونگی شکل گیری طرح پیانو با ربع پرده به خبرنگار موسیقی مهرگفت: طرح "مکانیزم پیانویی با فواصل موسیقی ایرانی" پایان نامه تحصیلات تکمیلی من در رشته مهندسی مکانیک بود که از پیشنهاد زنده یاد "علی نقی وزیری مبنی برتقسیم گام موسیقی ایرانی به 24 ربع مساوی ایده گرفتم وطرحی را براساس این نظریه ریختم و از سال 73 نوشتن پایان نامه ام را روی این طرح آغاز کردم که حدود دوسال طول کشید تا در اواخر سال 75 پایان نامه به پایان رسید.
رضایی در ادامه در باره ویژگی پیانو با ربع پرده گفت: نبود سازی با ویژگی های چند صدایی در موسیقی ایرانی باعث شد که روی این طرح کار کنم تا در موسیقی ایرانی با یک ساز در آن واحد چند صدا تولید شود که پیانوهای معمولی و موجود در بازار با نیم پرده قابلیت هارمونیک دارد و از دیر باز نیز وجود داشته است ولی همین پیانو قابلیت ساخت موسیقی ایرانی در دستگاه های مختلف را ندارد درنتیجه با طرح پیانوی پیشنهادی در ربع پرده این امکان برای ساخت موسیقی ایرانی نیز فراهم شده است.
این مهندس مدرس موسیقی درپایان درباره حمایت از این طرح خاطر نشان کرد: درتمام دنیا رسم براین است که علم در خدمت هنر قرار می گیرد به ویژه علوم مهندسی این خاصیت را دارند که طرح های مختلف را به اجرا بگذارند و زمانی که برای تحقیق درباره این طرح به آلمان رفته بودم با استقبال خوبی مواجه شدم ولی متاسفانه درخانه خودم با بی مهری مسئولان برای ثبت وساخت این طرح روبرو شده ام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home