Monday, September 25, 2006

محمدرضا شجريان در آستانه شصت و شش سالگي



محمدرضا شجريان در آستانه شصت و شش سالگي؛
احتمال برگزاري كنسرت با گروه جديد و آغاز كنسرتهاي بين‌المللي دراروپا


«تولدم روز اول مهر ماه سال يكهزار و سيصد و نوزده خورشيدي در مشهد است، در خانواده‌اي که پدر بزرگم (علي اکبر) صداي بسيار رسايي داشته و به زيبايي آواز مي خوانده است.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمدرضا شجريان در آستانه شصت و شش سالگي در تدارك است با گروه جديدش امسال در تهران و شهرستانها كنسرت برگزار مي‌كند.

گروه جديد شجريان را محمد فيروزي نوازنده عود، مجيد درخشاني نوازنده تار و سعيد فرج پوري نوازنده کمانچه به همراه محمدرضا و همايون شجريان تشکيل مي دهند و به گفته‌ي يكي از اعضاي گروه اين گروه تمرينات خود را از چندي قبل آغاز كرده است.

به گفته‌ي يكي از اعضا گروه: شجريان قراراست اواخر پاييز و اوايل زمستان كنسرتهاي متعددي درتهران وشهرهاي شيراز، اصفهان، تبريز برگزاركند.احتمالا اين كنسرتها همانند سال گذشته در تالار وزارت كشور برگزار مي شود. برگزاري كنسرت درعراق نيز از جمله برنامه‌هاي اين گروه است.


شجريان دراروپا

همچنين كنسرتهاي محمدرضا شجريان ،اوايل سال ‌٢٠٠٧ دراروپا آغاز خواهد شد.

اين گروه بخشي از تمرينات خود را به پايان رسانده و براي آغاز بخش ديگري ازتمرينات خود منتظر بازگشت سعيد فرج پوري از اعضاي گروه جديدش است، اين نوازندگان پيش از اين نيز با استاد آواز ايران همکاري کرده بودند.

محمدرضا شجريان آذرماه سال گذشته به همراه كيهان كلهر، حسين عليزاده، و همايون شجريان در تالار وزارت كشور به اجراي برنامه پرداخته بود.

اين استاد موسيقي ايراني دي ماه سال گذشته نيز هنرمندان و جامعه هنري را دعوت كرد تا براي برپايي جشنواره‌اي هنري در باغ هنر بم تدارك ببينند. اين استاد آواز ايران اعلام كرد كه خود قصد دارد كنسرتي در اين باغ ايراني اجرا كند. پيش از اين صحبتهايي انجام شده بود كه اين كنسرت شهريور ماه برگزار شود ولي گويا قرار است اين كنسرت در دي ماه سال جاري برگزار شود.


اجرا با اركستر سمفونيك ؟


نادر مشايخي رهبر ثابت اركستر سمفونيك تهران نيز چندي قبل خبر داد كه در برنامه‌هاي آينده اركستر سمفونيك تهران قرار است از موسيقي دانان مطرح موسيقي ايراني همچون محمدرضا شجريان،حسين عليزاده و شهرام ناظري براي همكاري با اركستر سمفونيك دعوت كند.

مشايخي پيش از اين نيز با برخي از اين هنرمندان درخارج از كشور برنامه داشته است.


/شجريان و اجرا در نوروز/

گفتني است آخرين اجراي شجريان نوروز امسال به همراه گروهش در دانشگاه لس آنجلس بود كه با استقبال علاقه مندان به موسيقى اصيل ايرانى روبرو شد.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، اين خواننده كه از اواسط اسفندماه و در ادامه تور موسيقى اروپايى خود به آمريكا سفركرده بود به لس آنجلس رفت و در دانشگاه اين شهر قطعاتى را اجرا كرد.همايون شجريان كه تنبك مى نوازد در چند قطعه پدر را يارى كرد. كيهان كلهر با كمانچه و حسين عليزاده با تار همراهان شجريان بودند. اين كنسرت به دعوت بخش هنرهاى اجرايى اين دانشگاه برگزار شد. نشريه بوستن گلوب درباره اجراى اساتيد ايرانى در اين كنسرت نوشت: آنان سمبل پل ارتباطى ميان سنت هاى قديمى و جديد هستند كه ثابت كرده موسيقى اصيل ايرانى نه تنها زنده است، بلكه در حال تحول دائمى است.

يكى از برگزار كنندگان كنسرت هاى زنده در دانشگاه لس آنجلس در اين باره گفته بود : كنسرت استادان ايرانى سال گذشته به قدرى موفق بود كه وقتى سازمان برگزار كننده اين كنسرت هاى سراسرى با ما تماس گرفت، با خوشحالى از پيشنهاد آنها استقبال كرديم. شجريان چند اجراى ديگر تا دهم فروردين ماه در آمريكاى شمالى برگزاركرد.


/شجريان وباغ هنر بم /


اين استاد آواز ايران كه باني احداث باغ هنر بم شده، در حال آماده سازي مجموعه‌اي فرهنگي براي اهالي زلزله زده‌ي اين شهر كويري است. البته يكي از مهندسين پروژه ي باغ هنر در گفت وگويي كه پيش از اين با ايسنا داشت عنوان كرده بود: اين پروژه همچنان با مشكلات مالي مواجه است.

مهندس خواجه نصيري گفته بود: برخي از سازمان ها و افراد در زمينه كمك به اين پروژه به ما قول داده بودند که متاسفانه تاكنون نتوانسته‌اند به قول‌هاي خود عمل كنند.

مجيد مجيدي، پري صابري، نورالدين زرين كلك و انجمن هنرمندان ميراث فرهنگي از جمله هنرمندان و نهادهايي بودند که در زمينه حمايت از اين پروژه ملي اعلام آمادگي کرده‌اند.

اين مهندس پروژه باغ هنر بم در عين حال ابراز نگراني كرده بود كه اگر روند كمك‌رساني به پروژه باغ بم، به همين منوال پيش برود ممكن است، تكميل اين پروژه شايد چيزي حدود ده سال طول بكشد.

وي در ادامه اظهار اميدواري كرد كه با كمك مردم واهالي فرهنگ و هنر، تكميل پروژه‌ي باغ هنر بم، روند سريع‌تري را پيدا كند.

خواجه نصيري تاكيد كرد: مطبوعات و رسانه‌ها نقش بي‌نظيري در پيشبرد پروژه باغ هنر بم دارند.

مجيد مجيدي كارگردان سينماي ايران نيز پيشتر به ايسنا گفته بود: شهر بم هم اكنون شرايط خوبي ندارد و با توجه به بودجه سنگين باغ هنر بم، هنرمندان بايد به شكل گسترده‌تري، به پيشرفت باغ هنر بم كمك كنند.

به اعتقادمجيدي؛‌ استاد شجريان حركتي ملي، انساني و هنري را آغاز كرده است و با توجه به عمق فاجعه بم، به تلاشهاي بيشتري از سوي هنرمندان نيازمنداست .

مجيدي به همراه محمدرضا شجريان چندي پيش به بم سفر كرد و با حضور در لوكيشن فيلم رنگهاي خاطره ساخته اميرشهاب رضويان ، با عزت‌ الله انتظامي، بازيگر پيشكسوت سينماي ايران درباره پروژه باغ هنر بم، به گفت و تبادل نظر پرداخت.

عزت الله انتظامي كه در آن زمان براي بازي در فيلم "رنگ هاي خاطره " در بم به سر مي برد، در نشستي با حضور شجريان ومجيدي عنوان كرده بود كه تمامي نهادهاي فرهنگي و هنري بايد در ساخت باغ هنر بم سهيم شوند . اين بازيگر مطرح سينما معتقداست علاوه بر كمكهاي مستقيم نقدي و غير نقدي توسط هنرمندان و نهادها سينماگران مي‌توانند با ساخت برنامه‌ها وفيلمهايي مردم را با جايگاه و تاثير ساخته شده چنين مركزي آشنا كنند.

انتظامي تصريح كرده بود: علاوه بر دست اندركاران سينما، تئاتر و موسيقي، دست اندركاران صدا و سيما نيز در حمايت از باغ هنر بم مي توانند نقش قابل توجهي را ايفا كنند.




/شجريان : پايان وداع با اجرا در ايران/

محمد رضا شجريان که از چهل سال پيش به دنبال آموختن موسيقي در محضر استادان بزرگ موسيقي اصيل با نام مستعار سياوش در برنامه گلهاي راديو به به خواندن پرداخته از سالها پيش در اعتراض به برخي مشكلات ، در ايران کنسرت برگزار نمي کرد و به صدا و سيماي جمهوري اسلامي هم به دليل نحوه پخش آثارش و رعايت نكردن حقوق مولف اجازه پخش آوازهايش را نمي دهد. شجريان از سال ‌‌٧٥ به بعد که كنسرتهايش به بهانه‌هاي مختلف تعطيل شد تصميم گرفت ديگر در ايران كنسرتي اجرا نكند چون به اعتقاد او رفتاري كه با مردم تشنه و علاقمند اين برنامه‌ها مي شد بسيار توهين آميز بود.

محمدرضا شجريان تنها پس از سال ها به خاطر مردم بم خواند وبه مدت سه شب پي در پي از بيست و چهارم تا بيست و ششم دي در تالار بزرگ کشور واقع در ساختمان وزارت کشور به اجراي برنامه پرداخت . اوسال گذشته و برخلاف انتظار بارديگر باگروهش در تالار وزارت كشور به اجراي برنامه پرداخت.محمد رضا شجريان قبل از انقلاب در اعتراض به آنچه که موسيقي مبتذل مي خواند همکاري خود را با راديو تلويزيون قطع کرد و تنها در روزهاي انقلاب اسلامي ايران اين همکاري را با ترانه‌هاي انقلابي از سرگرفت.

گزارش: ايسنا - محمد تاجيک

0 Comments:

Post a Comment

<< Home