Friday, September 22, 2006

شهرام ناظري از بي‌توجهي به موسيقي اصيل ايران انتقاد كرد



شهرام ناظري از بي‌توجهي به موسيقي اصيل ايران انتقاد كرد
"برخي ارگانها برخورد سليقه‌يي دارند"

شهرام ناظري خواننده‌ي موسيقي ايراني گفت: در هنگام كنسرت اخيرم، وحشت كردم و فكر كردم چرا بايد با اين همه مشكلات و سختي‌ها كنسرت برگزار كنم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ ناظري كه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت افزود: ما در زمينه برگزاري كنسرت نسبت به گذشته عقب گرد داشته‌ايم، شايد راه آن اين است كه ديگر كار نكنيم و قيد برگزاري كنسرت را بزنيم.

وي ادامه داد: ما انتظار داريم ارگانهاي مسئول از موسيقي سنتي حمايت كنند چون در همه جاي دنيا ارگانهاي مسئول برنامه‌ريزي خاصي در اين زمينه دارند تا مردم بتوانند با اصالتها و فرهنگ اصيل خود آشنا شوند.

ناظري با انتقاد شديد از بي‌توجهي به موسيقي اصيل در ايران گفت: متاسفانه در سالهاي اخير، تعداد كنسرتهاي موسيقي بسيار كم شده است به خاطر اينكه برگزاري كنسرت، كار بسيار سخت و مشقت‌آوري شده است.

وي در ادامه تصريح كرد:‌ براي صدور مجوز برگزاري كنسرت ارگانهاي مختلف و متعددي بايد نظر بدهند و اين امر برگزاري كنسرت در ايران را با مشكل مواجه كرده است.

شرايط برگزاري كنسرت موسيقي به گونه‌اي است كه در كنسرت اخير ما، 48 ساعت مانده به برگزاري كنسرت، نزديك بود 2 بار كنسرت لغو شود.

ناظري گفت: آنقدر مشكلات برگزاري كنسرت در ايران بسيار است كه بهتر است ديگر كنسرت برگزار نكنيم، بعد از برگزاري اين كنسرت به خودم گفتم كه ديگر كنسرت برگزار نمي‌كنم.

وي در ادامه همچنين برخي بي‌نظمي‌ها در برگزاري كنسرت اخير خود اشاره كرد و گفت: تا آخرين لحظه، حتي نمي‌دانستند كه اشعار من را بايد در كجا بگذارند.

وي در ادامه اظهار تاسف كرد: برخي ارگانها در برگزاري كنسرت كارشكني مي‌كنند، مثلا ارگاني مي‌گويد اگر اينقدر به من بليط ندهيد، به شما مجوز نمي‌دهم!

وي همچنين در بخشي از اين جلسه گفت: دوستان خبرنگار گلايه داشتند كه در هنگام برگزاري كنسرت، مشكلاتي براي آنها به وجود آمده است. من درباره برخورد بدي كه با خبرنگاران صورت گرفته است به مسوولان برگزاري كنسرت بسيار گله كردم و برگزاري اين جلسه مطبوعاتي نيز به خاطر دل‌جويي از خبرنگاران است.

ناظري با تشكر از دفتر موسيقي و اماكن، نقش اين نهادها را در برگزاري كنسرت موثر دانست.

ناظري در ادامه در پاسخ به سوالي تاكيد كرد: ‌من با اجراي كارهاي خاطره انگيز موافق نيستم چون با تكرار مخالفم. من تنها خواننده سنتي هستم كه مقلد نيستم و هميشه خواسته‌ام در موسيقي سنتي به دنبال نوآوري و ارائه كارهاي جديد باشم.

بسياري از مسائلي كه در موسيقي سنتي، به عنوان يك سنت در آمده است را مي‌توان، شكست.

ناظري در پاسخ به سوالي كه مجوز برگزاري كنسرت در شش شب بود ولي چرا در دو شب برگزار شد گفت: ما پس از دو شب اجرا، به اين نتيجه رسيديم براي اينكه به كنسرت نظم بيشتري بدهيم، كنسرت را در روزهاي بعد برگزار كنيم ولي متوجه شديم كه با شرايط فعلي، بيشتر از كنسرتي كه پنج شنبه اين هفته برگزار مي‌كنيم نمي‌توان ادامه داد.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه تاكيد كرد: من در كنسرت اخيرم با استفاده از جوانها، سعي كردم به آنها كمك كنم، البته هميشه نيز نمي‌توان ازهنرمند معروف استفاده كرد.

وي با اشاره به اينكه خط مشي صحيحي در زمينه برگزاري كنسرت وجود ندارد گفت:‌ متاسفانه برخي از ارگانها وجود دارند كه برخورد سليقه‌اي دارند حتي با وجود داشتن مجوز.

ناظري در اين جلسه همچنين از اجراي سمفوني "رومي" براي معرفي و بيان فرهنگ ايراني خبر داد كه توسط چندين موزيسين خارجي تدوين شده است.

ناظري قرار است 28 اكتبر در سالن آسيا سوسيتي نيويورك، سمفوني رومي را اجرا كند. به گفته خودش مي‌خواهد با اين كار از فن و تخصصي كه در موسيقي كلاسيك ايراني وجود دارد براي بيان فرهنگ ايراني استفاده كند.

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي گروه عارف گفت: همانطور كه مي دانيد گروه عارف با مشكلاتي كه از درون داشت از بين رفته و از هم پاشيد.

ناظري در ادامه سخنان‌اش تاكيد كرد: ‌برخي از ما هنرمندان باورهايي داشته‌ايم كه بسياري از اين باورها، نقش بر‌آب شده است و برخي از ما هنرمندان، ‌بايد در يك انزوايي قرار گرفته تا خود را پيدا كنيم.

وي همچنين در بخش ديگر گفت: ما در زمينه فعاليتهاي انتشاراتي بسيار ضعيف عمل كرده‌ايم و هنوز نتوانسته‌ايم كاري را كه شش سال پيش اجرا كرديم منتشر كنيم و متاسفانه هم اكنون فضاي مناسبي براي انتشار آثار موسيقي اصيل و سنتي و نيست. علي‌رغم آنكه ما كارهاي آماده انتشار بسياري داريم و شركتهاي مختلفي كه در زمينه موسيقي اصيل فعاليت داشتند كنار كشيده‌اند چون استقبال كه در گذشته بوده ديگر وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: ‌به ما مي‌گويند استقبال مردم از موسيقي اصيل كم شده است و اين معضل است كه بايد راهي براي آن پيدا كرد.

ناظري همچنين خبر داد: 15 ژانويه در تئاتر شهر پاريس كنسرت برگزار مي‌كند.


کد خبر: 8506-16712

0 Comments:

Post a Comment

<< Home