Monday, October 02, 2006

«ظرفيت محدود تالارها و بي‌نظمي در برنامه‌هاي موسيقي»

«ظرفيت محدود تالارها و بي‌نظمي در برنامه‌هاي موسيقي»
رئيس هيات مديره خانه موسيقي مطرح كرد


محمد سرير رئيس هيات مديره خانه موسيقي گفت: جمعيت 14 ميليوني تهران و يك تالار وحدت باعث شده مشكلات و بي‌نظمي‌هاي كه در جشن خانه موسيقي رخ داد، طبيعي به نظر برسد.

سرير در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در پاسخ به سوالي درباره آسيب‌شناسي درباره‌ي بي‌نظمي و مشكلات اخير در جشن خانه موسيقي گفت: برنامه‌هايي همانند جشن خانه موسيقي يا سخنراني محمدرضا لطفي كه جاذبه‌هاي بسياري براي علاقه‌مندان موسيقي دارند، همواره با چنين مشكلاتي روبرو مي‌شود.

وي ادامه داد: در جشن خانه موسيقي به نظر مي‌رسد برخي كه كارت نداشتند در داخل سالن بودند و برخي كه كارت داشتند در خارج از سالن قرار داشتند.

سرير تاكيد كرد:‌براي برگزاري برنامه‌هايي همانند جشن خانه موسيقي، به يك سالن 3 الي چهار هزار نفري احتياج داريم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي استفاده از تالار وزارت كشور گفت: امكانات اين تالار براي برگزاري همزمان چند برنامه‌ي موسيقي، بسيار محدود است اين در حالي است كه برنامه‌هاي جشن خانه موسيقي امكان برگزاري در اين سالن را ندارد.

وي همچنين گفت: جمع‌كردن تعدادي از هنرمندان طراز اول موسيقي كشور در كنار مسوولان ارشاد در يك روز كار بسيار سختي است.






مراسم هفتمين جشن سالانه خانه موسيقي، شامگاه روز شنبه درتالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اين مراسم در حالي آغاز شد كه بسياري از افرادي كه كارت دعوت حضور در اين مراسم را به همراه داشتند با درهاي بسته تالار وحدت مواجه شدند به گونه‌اي كه حسين عليزاده و هوشنگ ظريف از افرادي كه قرار بود در اين مراسم از آنها تقدير شود پشت درب تالار وحدت مدتي معطل مانده و سپس از درهاي ديگري كه به تالار وحدت منتهي مي‌شد وارد شدند.

خبرنگاران و عكاساني كه براي پوشش مراسم به تالار وحدت آماده بودند پس از مدت طولاني به سختي توانستند وارد سالن شوند.

همچنين صف طويلي از افرادي كه كارت دعوت به اين مراسم را داشتند تا مدتي پس از آغاز مراسم در جلوي تالار وحدت تشكيل شده بود.

در ابتداي اين مراسم نوربخش مديرعامل‌ خانه موسيقي با عذرخواهي از حاضران به خاطر مشكلات بسياري كه به دليل ازدحام جمعيت به وجود آمد بود گفت: اگر در پاره‌اي اوقات برخوردها با شما مناسب نبوده است به بزرگواري خودتان ببخشيد.

اين در حاليست كه بسياري در اطراف سالن تالار وحدت به صورت ايستاده نظاره‌گر اين مراسم بودند كه مي‌توان به پيمان سلطاني رهبر اركستر ملل تخت جمشيد و … اشاره كرد.

در ادامه اين مراسم فيلمي نمايش داده شده كه در اين فيلم از هنرمندان موسيقي ايران درباره‌ي موسيقي بد و خوب سوال شده بود،‌استاد محمدرضا شجريان در پاسخ به اين سوال گفت: همه نوع موسيقي، اگر موسيقي خوب آن ارائه شود شنونده و كارايي دارد.

فرهاد فخر‌الدين نيز عنوان كرد: اگر هنرمندي درست تربيت و پرورش يافته باشد طبيعتا در توليد موسيقي خوب كمك مي‌كند، همچنين انسانهاي خوب طرز تفكر وانديشه خوبي دارند.

مشكاتيان نيز تصريح كرد:‌ موسيقي ايران دردوران خودش به نوزايي رسيده است.

محمد سرير نيز اعتقاد داشت: موسيقي خوب انديشه و نگاه مردم را متحول مي‌كند و راه تعالي و انساني زيستن را مي‌آموزد و واجد ارزشهاي هنري و قابل احترام است.

پري صابري كارگردان تئاتر نيز گفت: موسيقي خوب روح شما را به بشارت دعوت مي‌كند.

پيرنياكان نيز معتقد است: موسيقي كه در پشت آن انديشه و تفكري نباشد نمي‌توان گفت هنر خوبي است.

حسين عليزاده نيز تاكيد كرد:‌براي تاييد كردن خوب و بد بودن موسيقي به متخصصين زيادي احتياج است.

پور ناظري موسيقي خوب، روان را آرام و متعادل مي‌كند و پژوهش مي‌دهد.

شهرام ناظري: موسيقي موسيقي است كه از وجود تراوش مي‌شود كه تقويت شده است.

در ادامه اين مراسم از شهرام ناظري، ظريف‌پور، پورناظري ، حسين عليزاده و هوشنگ ظريف تقدير به عمل آمد.

همچنين در فيلمي ديگري از هنرمندان درباره خانه موسيقي نظر خواهي شد. استاد شجريان در اين نظر خواهي گفت: خانه موسيقي براي هدفي مشخص تشكيل شده است و بايد همدلي و ارتباط صميمانه‌تري بين هنرمندان ايجاد كند.

داريوش پيرنياكان: هم اكنون شرايط موسيقي چه از لحاظ انتشار انوار و چه از لحاظ پخش در صدا و سيما بسيار آشفته است و خانه موسيقي بايد در اين زمينه به جهت گيري و سمت و سو دادن به اجراها و پخش موسيقي بپردازد.

شهرام ناظري نيز معتقد است: خانه موسيقي بايد از كارشناسان و صاحبنظران در بخش خصوصي كمك بگيرد و ما در سالهاي اخير مشاهده كرده‌ايم كه نهادهاي دولتي آن طور كه بايد نتوانسته‌اند، موسيقي را در مسير درست و خوبي قرار دهند. حسين عليزاده نيز مي‌گويد: خانه موسيقي نه تنها بايد از لحاظ بودجه و امكانات مستقل وغير وابسته باشد بايد افراد آن نيز مستقل و غير وابسته به دولت باشند و تنها به موسيقي بپردازند.

كياني‌نژاد: خانه موسيقي تنها جايي است كه موسيقي‌دانها به آن دل بسته‌اند.

همچنين در اين مراسم گروه "كابوكي" به خوانندگي شهرام ناظري به اجراي برنامه پرداخت، همچنين گروه‌هاي ديگر موسيقي سنتي به مناسبت سال پيامبر اعظم (ص) به اجراي برنامه پرداختند.

در اين مراسم علاوه بر هنرمندان، محمد حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ايماني خوشخو معاون هنري وزارت ارشاد حضور داشتند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home