Wednesday, February 07, 2007

شلوغ ترین مجلس ترحیم تاریخ موسیقی



بعد از ظهر امروز چهارشنبه 18 بهمن در مسجد نور تهران رقم خورد /
شلوغ ترین مجلس ترحیم تاریخ موسیقی
مجلس ترحیم "پرویز یاحقی" با حضور هزاران نفر از شرکت کنندگان بعد از ظهر امروز در مسجد نور تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر ، در این مراسم که از ساعت 16برگزار شد چندین برابر ظرفیت سالن مسجد نور، جمعیت مشتاق حضور در مجلس شرکت کرده بودند که به این دلیل در یکی از سالن های مجاور سالن اصلی مسجد گشوده شد اما جمعیت حاضرچندین برابر ظرفیت سالن ها بود.
موج جمعیت در این مجلس که به اذعان اکثر معمرین و هنرمندان شرکت کننده در این مراسم بی سابقه و حیرت آور بود امکان تردد را از بین برده وموجب شد تابسیاری از افرادی که به مسجدآمده بودند از دم در مسجد باز گردند.
محمد شبستری (مدیر سالن مسجد) در باره ازدحام به وجود آمده به خبرنگار مهر گفت : این بی سابقه ترین مجلس ترحیم از بدو تاسیس این مسجد تا کنون است وبه نظر من این شلوغی به هنردوست بودن مردم ایران برمی گردد.
وی در ادامه گفت : ظرفیت سالن پایین و بالای مسجد 600نفر است که ما در یک سالن دیگر را باز کردیم که با این وجود باز هم با کمبود شدید جا مواجه شدیم .
در این مجلس ترحیم تاریخی بیشتر هنرمندان موسیقی و صاحب نامان این عرصه از جمله احمد ابراهیمی، پرویزمشکاتیان، داودگنجه ای، اکبر گلپایگانی، جوادلشکری،همایون خرم،هوشنگ ظریف،فرهنگ شریف و...شرکت کرده بودند.
به علت این شلوغی، خیابان های اطراف مسجد نور تا ساعت ها مسدود شده بود.

گزارش تصویری / مجلس ترحیم پرویز یاحقی

فرهاد فخرالدینی
قریحه و ذوق فراوان در آثار یاحقی موج می زد
آنچه موجب شد تا آهنگهای شادروان پرویز یاحقی در ذهن مردم جاودانه بماند، ملودی های دلنشین ، قریحه و ذوق فراوان در آثارش بود.
فرهاد فخرالدینی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:مرحوم یاحقی علاوه بر اینکه هنرمندی با ذوق، توانمند و خوش سلیقه بود، از لحاظ شخصیتی نیز از خصوصیات بارزی داشت. او انسانی آرام بود و تمامی توجهش متمرکز به کار بود و به مسائل حاشیه ای نمی پرداخت، وسواس بجایی در انجام کار خود به بهترین نحو داشت و بسیار مودب و خوش برخورد بود.
رهبر ارکستر ملی ایران افزود: آهنگهایی که پرویز یاحقی با همراهی و مشارکت دوستان ترانه سرایش همچون بیژن ترقی خلق کرده است، همگی زیبا و خاطره انگیز هستند و به خوبی در ذهن و دل مردم جای گرفته اند.
فخرالدینی در پایان اشاره کرد: متاسفانه مرحوم یاحقی، از همان زمان گذشته، بسیار زود خود را از صحنه موسیقی کنار کشیده و دلسرد شده بود، به گونه ای که حتی زمانی که من رهبری ارکستر بزرگ رادیو را بر عهده داشتم، همکاری ایشان با رادیو به حداقل رسیده بود.


همایون خرم در گفتگو با مهر
فقدان پرویز یاحقی برای موسیقی ایران ضایعه است

هنرمندان بزرگ سرمایه های فرهنگ وهنر ما هستند و من رفتن یاحقی را برای موسقی ایران ضایعه می دانم.
همایون خرم با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:در سال های گذشته به مدت 25 سال، بخش تکنوازی موسیقی رادیو به دست چهار نفر بود، پرویز یاحقی، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی ومن و در این مدت یاحقی آثار برجسته ای را در رادیو از خود به جای گذاشت.
وی افزود: دو یا سه سال پس از اینکه من در رادیو مشغول به کار شدم، یاحقی به رادیو آمد و همکاری ما از همانجا آغار شد. از آن پس بود که هر دوی ما از تکنوازان رادیو شدیم .
این آهنگساز در ادامه گفت : برای سالیان متمادی دو برنامه گلها و تکنوازان ازمهمترین برنامه های موسیقی آن زمان رادیو محسوب می شد و در این مدت، یاحقی آثار بی بدیلی را در زمینه آهنگسازی و نوازندگی ویولن،ارائه کرد.
همایون خرم در پایان گفت: یک اثر ارزشمند موسیقی باید در درجه اول دلپذیرو در وهله بعد، از خصوصیات موسیقایی ، فرهنگ ، رنگ و بوی موطن و محل رشد و شکوفایی هنرمند بهره گرفته باشد و موسیقی پرویز یاحقی از این ویژگی ها برخوردار بود. نوای ساز او بسیاردل انگیزو آهنگ هایش بسیار با احساس وهمه آثارش ملهم از گوشه های موسیقی ملی این مرز و بوم بود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home