Monday, March 09, 2009

با حضور ميرحسين موسوي ،

همايش «چند صدايي در هنر ايراني» با حضور مهندس ميرحسين موسوي رييس فرهنگستان هنر، در موسسه صبا آغاز به‌كار كرد.
به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين همايش كه ساعاتي قبل برپا شد، اردشير صالح‌پور نماينده‌ي شوراي علمي اين همايش در سخناني چند صدايي را امكاني براي طرح صداهاي مختلف دانست و گفت: چند صدايي يعني آنكه تمامي اين صوت‌ها از فرصت شنيده شدن بهره‌مند شود و دراين ميان هيچ از آنها نيز بر ديگري ارجحيت نداشته باشد.
او محور اين همايش را ديالوگ محوري دانست و افزود: حيات و بقاي هرجامعه‌اي در گرو ديالوگ‌ و رابطه‌مندي آن است. فرهنگستان هنر نيز در راستاي معنا و هويت‌بخشي به اهداف نهايي خود،به برگزاري اين همايش و فعاليت‌هاي ديگر اقدام كرده است.
صالح‌پور هم‌چنين عنوان كرد: پيشنهاد برگزاري اين همايش از سوي معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر مطرح شد و پس از تشكيل شوراي علمي، طي جلساتي مختلف پيرامون موضوعات، تبيين اهداف و چگونگي اجراي اين همايش مورد بررسي قرارگرفت. هم‌چنين نزديك به صد مقاله نيز براي ارائه دراين همايش ارسال شده بود كه از اين ميان 24 مقاله در همايش ارايه و مابقي مقالات در قالب كتابي منتشر مي‌شود.
به گزارش ايسنا، درادامه‌ي اين همايش، دكتر شاهين فرهت، عضو هيات علمي گروه دانشگاه تهران نيز به‌عنوان سخنراني افتتاحيه مطرح كرد: اصل مساله چند صدايي از موسيقي گرفته شده و در واقع بيش از آنكه لغات و اصطلاحات هنرهاي مختلف در موسيقي تجلي پيدا كند، واژگان موسيقي دراين هنرها به كار گرفته شده است. در واقع اصل چند صدايي نيز همان‌گونه كه گفتم از موسيقي گرفته شده چرا كه در طبيعت نيز با صدا در تماسيم و هرصدا فركانس‌هاي مختلفي دارد كه درنهايت يك صدا نخواهد بود.
او ادامه داد: حتي اگر بخواهيم عنوان اين همايش را نيز به زبان انگليسي و يا فرانسوي ترجمه كنيم، حتما بايد به‌جاي واژه هنر از موسيقي استفاده شود، چرا كه در غير اين‌صورت به نظر مي‌رسد كه صحبت از دكوراسيون و ... است.
اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از اين همايش با اشاره به انواع مختلف چندصدايي اظهار كرد: در ميان انواع مختلف چند صدايي، گاه شاهديم كه برخلاف صحبت آقاي صالح‌پور، همه صداها از ارزش يكسان بهره‌ نمي‌برند.
او هم‌چنين به موسيقي ايران‌زمين اشاره كرد و گفت: اگرچه موسيقي ايراني، از نظر تئوري و قانون نوشتن تك‌صدا (منوفون) محسوب مي‌شود، اما در موسيقي ايراني با بخش عظيمي از موسيقي در تماسيم و موسيقي ايراني انواع مختلفي چون مقامي، سنتي و ... دارد. لذا دراين موسيقي نيز چند صدايي مشاهده مي‌شود و در اين زمينه، آثار خوبي نيز وجود دارد.
فرهت در ادامه اين همايش با پخش قسمت‌هايي كوتاه از قطعات مختلف به توضيح چگونگي چند صدايي در آنها پرداخت و مقاله‌ي خود را ارايه كرد.
اين همايش تا ساعت 17 امروز ـ 11 اسفند ماه ـ در بخش‌هاي مختلفي چون تئاتر، سينما، هنرهاي تجسمي، نظريه‌پردازي، ادبيات و معماري به‌كار خود ادامه خواهد داد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home