Tuesday, November 21, 2006

گزارشی از نخستين شب اجرای كنسرت گروه كامكارها در تالار بزرگ كشور


به گزارش سایت خانه موسیقی ، در اين كنسرت كه 19 و 20 آبان هم در تالاربزرگ کشور برگزار شود ،گروه كامكارها یه خوانندگی بیژن ، عدنان کریم و همخوانان، در دو بخش فارسي و كردي به اجراي برنامه پرداختند.
بخش فارسی:
"ساقي"اولین قطعه بخش اول برنامه (فارسی) از ساخته هاي بيژن كامكار بود كه با تنظيم اردشير كامكار بر روي شعري از سلمان ساوجي اجرا شد. در اين قطعه بيژن كامكار به همراه نجمه تجدد ،همخواني اشعار اين تصنيف را بر عهده داشتند.
قطعه "به ياد پدر"،ساخته حسن كامكار (پدر كامكارها) ، «خانه ام ابري است» ساخته ارسلان كامكاربا شعر " نيما يوشيج" از دیگر قطعات این بخش بود که با همراهي گروه همخوان اجرا شد.
تصنيف "ترانه" ، یکی دیگر از ساخته های ارسلان با فضایی کاملا متفاوت با دیگر قطعات و با سروده ای ازهوشنگ ابتهاج (سايه) به عنوان چهارمین قطعه با همخواني بيژن كامكار و نجمه تجدد حسيني ارائه شد.
"سرود زمين" با آهنگسازي هوشنگ كامكار بر روي شعري از لنگستون هيوز ( باترجمه احمد شاملو)قطعه بعدی بودکه اجرا شد . تفاوت در ساختار ، توجه به فرم ، چند صدایی ، دقت درهارمونی و توجه به نقش کلام در اکسان وتمپو و...از ویژگی های بارز این قطعه بود ، این تصنیف آغازی بسیار مهیج و تاثیر گذارداشت اما این تحرک و تاثیرگذاری در ادامه چندان احساس نمی شد.
آخرين اجرای بخش فارسي، قطعه اي بود به نام «به ياد مادر» كه ارسلان كامكار آن را بر روي شعري از خيام ساخته بود .او علاقه مادرش - که سال گذشته در گذشته است - به اشعار خیام را دلیل استفاده از کلام این شاعر در ساخته خود عنوان کرد.
صبا کامکار،مریم ابراهیم پور و نجمه تجدد حسینی به عنوان همخوانان، ارسلان و بیژن کامکار را در خواندن قطعات همراهی می کردند.
بخش كردي:
این بخش با حضور" عدنان كريم "خواننده كردعراقی ساکن سوئد آغاز شد .عدنان کریم متولد سال 1963میلادی در سلیمانیه عراق است.او تاکنون بارها با کامکارها به احرای برنامه پرداخته ولی این نخستین بار است که او در ایران با این گروه همکاری می کند.
"باي نسيم"( باد نسيم)نخستین قطعه بخش دوم برنامه بودكه به آهنگسازي اردوان كامكار و برروي شعري از قانع اجرا شد.
قطعات " دلي من" (دل من) با تنظيم هوشنگ كامكار،"که ئه و جوانه"( آن زيباروي) با تنظيم اردشير كامكار،"گیان گیان"( جان جان) با تنظيم هوشنگ كامكار ، "به لنجه"(با ناز) با تنظيم ارسلان كامكار و نکی نکی(نكن دست نگه دار) با تنظيم هوشنگ كامكار از دیگر قطعات این بخش بود.
در پایان بخش کردی ، شور و اشتیاق وتشویق مردم موجب شد تا گروه به اجرای یک قطعه کردی دیگر( اضافه بر برنامه )بپردازند.
بيژن كامكار( آواز، دف ، رباب) ، پشنگ كامكار(سنتور) ، قشنگ كامكار(سه تار)، ارژنگ كامكار(تنبك)، ارسلان كامكار(عود ،‌آواز)، اردشير كامكار(كمانچه) ، اردوان كامكار(سنتور)، نيريز كامكار(تار)،مريم ابراهيم پور(همسر ارسلان و نوازنده قيچك و همخوان)،نجمه تجددحسيني(همسر بيژن و همخوان)، صبا كامكار(همخوان)، هانا كامكار(دف)اعضاي گروه كامكارها را تشکیل می دادند.
ارژنگ سيفي زاده (تار) ، شروين مهاجر(كمانچه) ، امير حقيري(دف) نیز به عنوان نوازندگان مهمان شرکت داشتند.
در اولین بخش برنامه شب گذشته مشکلاتی در صدابرداری پیش آمد که با اعتراض برخی از حاضران مواجه شداما این مشکلات بعد از تنفس برطرف شد. همچنین لازم به توضیح است که برنامه شب گذشته به علت ورود با تاخیر مخاطبان (به علل مختلف از جمله ترافیک) با 40 دقیقه تاخیر برگزار شداین در خالی بود که قبلا از در سایت خانه موسیقی از شرکت کنندگان تقاضا شده بودبرای جلوگیری از تاخیر در آغاز اجرای برنامه قبل از ساعت 19 به تالار مراجعه کنند.

گزارش تصویری 1
گزارش تصویری 2


دومين شب اجراي كنسرت "شور كامكارها" با قطعه‌ي "بوتوراي" به پايان رسيد
گروه "كامكارها" سرانجام بعد از دو سال كه از اجراي‌شان در كاخ موزه نياوران مي‌گذرد، كنسرت "شوركامكارها" را طي دو شب گذشته در تالار وزارت كشور برپا كردند.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، اين گروه شب گذشته در دومين شب اجراي خود، در دو بخش فارسي و كردي 12 قطعه اجرا كردند.
از ميان قطعات اجرا شده توسط گروه "كامكارها" قطعه‌ي "بياد مادر" با شعري از خيام نيشابوري به عنوان قطعه‌ي كه براي نخستين‌بار و به ياد مادر توسط ارسلان كامكار ساخته شده است، اجرا شد.
ارسلان كامكار پيش از اجراي اين قطعه ضمن خرسندي از حضور مردم در اين اجرا گفت: اين اولين كنسرت ما است كه مادرمان در بين ما نيست و چون مادرم علاقه‌ي بسياري به اشعار خيام داشته است، سه چهار تا را به ياد مادرم گلچين كردم و اين قطعه را به همه درگذشتگان هنرمند و غيرهنرمند تقديم مي‌كنم.
در بخش اول اين برنامه علاوه بر اجراي قطعه‌ي "بياد مادر، قطعات "ساقي"، "فراق" ، "خانه‌ام ابري است"، "ترانه"، "سرود زمين" در بخش فارسي اجرا شد. اين قطعات به ترتيب با اشعاري از سلمان ساوجي، پياك بهتاش، نيما يوشيج، هوشنگ ابتهاج و شعر لنگستون هيوز با ترجمه‌ي احمد شاملو ساخته شده‌اند.
بنا بر اين گزارش، در بخش كردي نيز قطعات "باي نه سيم" ، "دلي من" ، "كه‌ئه و جوانه"، "گيان گيان" ، "به لنجه" و"نه‌كي نه‌كي" اجرا شد.
در بخش دوم اين برنامه "عدنان كريم" خواننده مشهور كردستان عراق، به عنوان خواننده مهمان در بخش قطعات كردي گروه "كامكارها" را همراهي كرد.
در اين اجرا قطعات مختلف توسط: بيژن كامكار ( آواز - دف - رباب )، پشنگ كامكار (سنتور)، قشنگ كامكار (سه تار)
ارژنگ كامكار (تنبك)، ارسلان كامكار (عود ، آواز)، اردشير كامكار (كمانچه)، اردوان كامكار ( سنتور)، نيريز كامكار (تار) و هانا كامكار (دف) اجرا شد.
مريم ابراهيم‌پور، نجمه تجدد حسيني و صبا كامكار همخوانان گروه بودند و نوازندگان مهمان ارژنگ سيفي‌زاده ( تار)، شروين مهاجر (كمانچه) ، امير حقيري ( دف) گروه كامكارها را همراهي كردند.
به گزارش ايسنا، در پايان اجراي كنسرت "شور كامكارها" به تشويق پياپي مردم قطعه‌ي "بوتوراي" يكي از قطعات معروف كردي اجرا شد و سپس هوشنگ كامكار آهنگساز و مدير هنري گروه با تشويق حضار به روي سن آمد و از حضور مردم تشكر كرد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home