Monday, December 24, 2007

نخستين نمايشگاه موسيقي و آثار شنيداري در تهران برگزار مي‌شود

نخستين نمايشگاه و آثار شنيداري به طور رسمي هفتم دي ماه كار خود را در محل مركز آفرينش‌هاي هنري و فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز مي‌كند.






برنامه‌هاي نخستين نمايشگاه سخت‌افزار‌هاي موسيقي ايران
نخستين نمايشگاه موسيقي و آثار شنيداري تهران همراه و هم‌زمان با بيست‌وسومين جشنواره‌ي بين‌المللي موسيقي فجر، هفتم تا چهاردهم دي‌ماه سال جاري در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري حجاب برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌محمدحسين احمدي - رييس دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - در نشست خبري كه امروز به‌منظور تشريح فعاليت‌هاي اين نمايشگاه برگزار شد، گفت: طي ساليان متمادي مقوله‌ي نشر موسيقي مورد غفلت جدي واقع شده است، به‌همين منظور با همراهي ناشران حوزه‌ي موسيقي و انجمن موسيقي ايران طرح برگزاري نخستين نمايشگاه تخصصي موسيقي و آثار شنيداري را مطرح كرديم.
او اضافه كرد: شوراي راهبردي آثار شنيداري اوايل سال‌جاري آغاز به‌كار كرده و با جلسات متعددي كه با حضور بابك رضايي و جمعي از ناشران موسيقي داشتيم، بحث‌هاي كارشناسي براي اين نمايشگاه شكل گرفت و بعد از سه‌ماه جلسه و بازديد از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي قرار شد تا با رياست عبدالحسين مختاباد، نخستين نمايشگاه را هم‌زمان با جشنواره‌ي موسيقي برگزار كنيم.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست عبدالحسين مختاباد - رييس نمايشگاه -، توضيح داد: بيش از 75 درصد از برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني ايران و كنسرت‌هايي كه در طول سال برگزار مي‌شود، از طريق برنامه‌هاي موسيقايي پر مي‌شود، پس اين هنر قابليت آن را دارد تا در طول سال مورد توجه جدي دولت و مسوولان ذيربط قرار گيرد.
وي اضافه كرد: جلب توجه دولت به فعاليت‌هاي جامعه‌ي موسيقي كه امروزه به‌عنوان مظلوم‌ترين بخش هنري فعاليت مي‌كند، يكي از مهم‌ترين اهداف ما در برگزاري اين نمايشگاه تخصصي است.
مختاباد تصريح كرد: هيچ يارانه‌اي به موسيقي تعلق نمي‌گيرد و بودجه‌ي آن در كل وزارت ارشاد، ‌تلويزيون و راديو حتا به دو ميليون دلار هم در سال نمي‌رسند؛ در حالي كه بيش از 6 ميليون نفر در ايران مشغول به حرفه ي موسيقي هستند و اين رقم بسيار اندكي براي فعالان اين حوزه است.
اين خواننده، موسيقي را يك صنعت دانست و افزود: امروزه در جريان موسيقي كشور صنعت‌هاي بسياري در حوزه‌هاي ديگر مشغول آن هستند پس موسيقي صنعتي محسوب مي‌شود كه توجه به اقتصاد آن يك ضرورت جدي است.
وي تصريح كرد: سال گذشته نزديك به دو ميليارد تومان از فروش كنسرت‌هايي كه در سطح كشور برپا شده بودند، عايد اصحاب موسيقي شد، پس با كمي توجه به اين حوزه و فراهم كردن امكانات لازم مي‌توان بر مقوله‌ي اقتصاد موسيقي تاكيد بيشتري داشت.
او توجه به مقوله‌ي كپي‌رايت را از ديگر اهداف برگزاري اين نمايشگاه دانست و تصريح كرد:‌ تمامي توليدكنندگان و شركت‌هايي كه در حوزه‌ي پخش و انتشار آثار موسيقايي فعاليت دارند، قصد سدر بردن از اين صنعت را دارند؛ ولي غفلتي كه طي سال‌هاي گذشته نسبت به مقوله‌ي كپي رايت شده اين توليدكنندگان را به ورشكستگي رسانده است.
مختاباد هم چنين بررسي مشكلات سخت افزاري حوزه‌ي موسيقي را از ديگر فعاليت‌هاي اين نمايشگاه دانست و افزود: امروزه تعداد سالن‌هايي كه به‌صورت استاندارد در اختيار موسيقي قرار دارند، آنقدر محدود است كه تالار وحدت با ظرفيت 800 صندلي بهترين آن محسوب مي‌شود؛ پس توجه جدي به بحث سخت افزاري موسيقي و تجهيزات، از اهداف ما در اين نمايشگاه است.
وي در پايان گفت:‌ امسال را بايد به عنوان سال موسيقي نام برد و تلاش ما هم در انجمن موسيقي بر آن است كه اين هنر را از تهران محوري خارج كرده و دامنه‌ي آن را تمامي شهرها برسانيم.
بابك رضايي - مدير عامل انجمن موسيقي ايران - نيز در ادامه با بررسي زمينه‌هاي برپايي اين نمايشگاه گفت:‌ بعد از بازديدي كه از نمايشگاه ميدن 2007 در فرانسه، به اين فكر افتاديم كه اكسپو موسيقي را در ايران نمونه‌سازي كنيم و در جريان آن از چندين نمايشگاه ديگر در اين حوزه ديدن و هسته‌ي اوليه‌ي طرح را ساماندهي كرديم.
وي گفت: اين نمايشگاه روز ششم دي ماه به صورت رسمي افتتاح مي شود و از هفتم دي ماه ورود آن براي عموم آزاد است و بازديد از نمايشگاه از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر ادامه دارد.
وي با اشاره به بخش‌هاي مختلفي كه در اين نمايشگاه حضور دارند توضيح داد: ناشران موسيقي، ‌ناشران كتاب كه در حوزه‌ي موسيقي فعاليت داشته‌اند‌، توليدكنندگان سازهاي داخلي، آموزشگاه‌هاي آزاد موسيقي، مراكز علمي وكاربردي، هنرستان‌ها، ‌نشريات موسيقي، استوديوهاي صدابرداري، شركت‌هاي توليدكننده‌ي وسايل و تجهيزات موسيقي داخلي، شركت‌هاي توليد كننده نوار و سي دي، شركت‌هاي بزرگ توليدكننده خارجي در حوزه‌ي محصولات صوتي، شركت‌هاي توليدكننده موبايل ازجمله مراكزي هستند كه در اين نمايشگاه حضور دارند.
رضايي درباره‌ي بخش‌هاي جنبي اين نمايشگاه نيز گفت: سالن آمفي تئاتر كانون پرورش فكري از ساعت 20تا 22 به اجراي كنسرت‌هاي موسيقي اختصاص دارند كه توسط ناشران موسيقي شركت‌كننده در نمايشگاه برپا مي‌شود.
وي خبر داد: در سالن جنبي مجموعه كانون نيز با ظرفيت 100 نفر نشست‌هاي تخصصي را درباره‌ي كپي رايت، چالش‌هاي صنعت موسيقي، جايگاه موسيقي ايران در بازارهاي بين المللي و .. با حضور هنرمندان و متخصصان اين بخش‌ها برگزار خواهيم كرد.
مديرعامل انجمن موسيقي اضافه كرد: آموزشگاه‌هاي موسيقي نيز در طول اين نمايشگاه مي‌توانند در همين سالن كنسرت‌هايي براي هنرجويان خود و به‌منظور معرفي آن‌ها برگزار كنند.
او انتشار پنج شماره بولتن نمايشگاه و كتاب نمايشگاه را دربر گيرنده تمامي اطلاعات مرتبط با صنف‌هاي شركت‌كننده در اين نمايشگاه است از ديگر برنامه‌هاي اين يك هفته دانست.
وي افزود: در طول اين يك هفته مراسم تجليل و بزرگداشت موسيقي‌دانان كشور را به‌شكل شايسته‌يي برگزار خواهيم كرد و اميدواريم كه برپايي اين نمايشگاه نقطه‌ي عطفي براي فعاليت‌هاي موسيقايي كشور باشد.

نمايندگان را براي تصويب بودجه‌ي موسيقي مي‌آورند
عبدالحسين مختاباد نيز در ادامه با يادآوري زمان انتخابات مجلس گفت:‌ اميدواريم در طول اين نمايشگاه بتوانيم با دعوت از نمايندگان مجلس و افرادي كه در تصويب بودجه‌ي موسيقي تاثيرگذار هستند بتوانيم سهم جامعه‌ي فرهنگ و هنر را به‌رسميت بشناسيم.
بابك رضايي در اين‌باره گفت: انجمن موسيقي به عنوان يك نهاد تخصصي در حوزه‌ي موسيقي كشور تلاش دارند تا به معرفي اين بخش از هنر براي تمامي دست اندركاران و تاثيرگذاران اين حوزه بپردازند تا از اين طريق سهم بودجه‌ي موسيقي كشور به شكل شايسته‌اي دريافت شود.

خبرهاي مرتبط:


برپايي نخستين نمايشگاه موسيقي و آثار شنيداري تهران

با حضور 70 فعال صنف موسیقی
اولین نمایشگاه صنعت موسیقی در تهران برگزار می‌شود

آثار 110 ناشر كتاب در اولين نمايشگاه موسيقي و آثار شنيداري عرضه مي شود


فرهت:نمايشگاه موسيقي تبليغي براي آثار هنرمندان است

شجريان و لطفي به نمايشگاه موسيقي مي‌روند

0 Comments:

Post a Comment

<< Home