Wednesday, August 13, 2003

خبرنامه ايران موزيك 2002 شماره 15 ( مرداد 82 )

خبرنامه ايران موزيك 2002 شماره 15 ( مرداد 82 )

- آلبوم جيم با صداي داود ناقور بزودي منتشر مي شود
- پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس ويژه بانوان برگزار ميشود
- برنامه هاي اجرايي پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس اعلام شد
- به مناسبت ميلاد حضرت زهرا ( س ) جشنواره موسيقي گل ياس 25 تا 31 مرداد با حضور منتخبان 45 گروه موسيقي برگزار ميشود
- كنسرت موسيقي پاپ بانوان برگزار ميشود
- كنسرت بزرگ فرمان فتحعليان در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران
- كنسرت امير تاجيك در سالن ميلاد
- كنسرت جاز مدرن با عنوان رقص ماشينها در كاخ سعدآباد
- برنامه هاي جشنواره ي بين المللي سنتور اعلام شد
- مرتضي كاظمي، استعفا نكرده است
- از مجموعه استفتائات آيت الله سيستاني درمورد كپي رايت
- اثر يك گروه موسيقي ايراني، به عنوان اثر برتر سال فرانسه شناخته شد
- تاريخ شفاهي موسيقي از زبان محمدحسن خواجه اميري ( ايرج )
- گفتگو با دكتر محمد سعيد شريفيان در مورد وضعيت آموزش موسيقي
- شرح حالي از مايكل نيمن ( آهنگساز فيلم پيانو ) به بهانه ي حضور او در تهران
- اهداف نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران
- موسيقي ، آشفتگي ، اضطراب و بيقراري را از فرد دور ميكند




آلبوم جيم با صداي داود ناقور بزودي منتشر خواهد شد
آلبوم جيم با صدا و آهنگسازي داود ناقور بزودي منتشر مي شود قطعات اين آلبوم نگو كه دوسم نداري ، جيم ، قبوله ، غريبه ، يواشكي ، صنوبر ، مهربون بموني و اشتباه نام دارند . اشعار اين آلبوم از سروده هاي داود بصيري ، داود ناقور ، جلال ابوالمعصومي ، فريد احمدي و يلدا هاشم پور بوده و تنظيم قطعات را امير قدياني و پدرام كشتكار بر عهده داشته اند فضاي آهنگها شاد و ريتميك بوده و متفاوت از آلبومهايي است كه در بازار موجود است اين آلبوم از توليدات شركت فرهنگي هنري ستاره سحر مي باشد




پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس ويژه بانوان برگزار ميشود

رضا مهدوي: هدف ما ايجاد انگيزه و حفظ دستاوردهاي محلي و نواحي ايران است پنجمين جشنواره ي موسيقي گل ياس از 25 الي 30 مرداد ماه در تهران برگزار ميشود.
به گزارش ايسنا به نقل از ستاد خبري پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس، مجيد باقي مدير روابط عمومي مركز موسيقي ضمن بيان اين مطلب افزود: جشنواره موسيقي گل ياس همچون سالهاي گذشته همزمان با جشنهاي پر بركت ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
وي افزود: بيش از 45 گروه ويژه بانوان در اين جشنواره اعلام آمادگي كردند، كه از بين اين 45 گروه، 12 گروه در پنجمين جشنواره گل ياس در بخشهايي همچون موسيقي سنتي، موسيقي محلي، موسيقي كلاسيك و موسيقي پاپ براي بانوان، اجراي برنامه خواهند داشت.
اين مسوول تاكيد كرد: گروههاي موسيقي ياد شده از استانهاي فارس، تربت جام، آذربايجان شرقي، كردستان، قزوين، كرمانشاه و تهران داوطلب حضور در جشنواره هستند و در ميان اين گروهها هنرمنداني همچون پري زنگنه، خاطره پروانه، افليا پرتو و... ديده ميشوند.
وي گفت: گروه پري رخ با آواز پري زنگنه قطعه لالايي “ لاله و لادن“ در قالب زبانهاي ايتاليايي، انگليسي، ارمني و چند زبان ديگر را براي حضور در اين جشنواره آماده كرده اند.
شايان ذكر است پيش فروش بليتهاي جشنواره ( براي بانوان ) از هفته آينده در گيشه تالار وحدت شروع ميشود كه براي نهادهاي دولتي و گروههاي اجتماعي ويژه بانوان 30 درصد تخفيف خواهد داشت.




برنامه هاي اجرايي پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس اعلام شد

پنجمين جشنواره ي موسيقي گل ياس “ ويژه ي بانوان “ با شركت ١٢ گروه داخلي در غالب موسيقي سنتي ،كلاسيك ، مردمي ، آييني - مذهبي ، محلي ( كردي و آذري ) كلاسيك ايراني و موسيقي تلفيقي از ٢٥ مردادماه در تالار وحدت آغاز ميشود.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي مركز موسيقي در اين جشنواره گروههاي آواز به سرپرستي نسرين ناصحي وخوانندگي شهلا ميلاني و نسرين ناصحي ، پري رخ به سرپرستي و خوانندگان پري زنگنه ، هم آوا به سرپرستي سپيده فخاريان و خوانندگي سودابه اماني ، پريشاد به سرپرستي پروانه حاجي غلامحسين و خوانندگي پريچهر خلوتي ، رخساره به سرپرستي و خوانندگي بهار منصوري ، اركيده به سرپرستي و خوانندگي اركيده حاجي وندي ، چهل دف به سرپرستي فريده رستم زاده و خوانندگي سهيلا پورگرامي ، ويلن به سرپرستي شعله كردنژاد و خوانندگي نشاط مجتهدي ، كلاسيك به سرپرستي و خوانندگي فريبا اسدي ، ياران به سرپرستي افليا پرتو و خوانندگي خاطره پروانه ، اركستر مجلسي تذرو به سرپرستي سرور زره گر و خوانندگي مهين افخم - قدسيه مشيري و فرخ زنديان ، لاله به سرپرستي آي تك مطمئن و خوانندگي مهناز سرخي - بهنوش اخي - رويا ممي زاده و شايسته احمدي به اجراي برنامه هاي ويژه خود خواهند پرداخت.
بنابر اين گزارش پيش فروش بليط جشنواره فوق از روز دوشنبه ٢٠/٥/٨٢ در گيشه تالار وحدت شروع ميشود.
شايان ذكر است ، نهادهاي دولتي و سازمانها و تشكلهاي مختلف بانوان اعم از دولتي و غيردولتي با ارايه معرفي نامه رسمي به ستاد جشنواره ميتوانند از حداكثر ٣٠ درصد تخفيف ويژه برخوردار گردند.

مدير اجرائي جشنواره ي “ گل ياس”، اجراهاي اين جشنواره را در 4 قالب كلاسيك، كلاسيك ايراني، محلي و پاپ برشمرد
حميد علوي گفت : به مناسبت ميلاد حضرت زهرا (س) جشنواره موسيقي گل ياس 25 تا 31 مرداد با حضور منتخبان 45 گروه موسيقي برگزارميشود.
مدير اجرائي جشنواره گل ياس در گفتوگو با خبرنگار موسيقي ايسنا افزود: اين گروه ها بر اساس هيات منتخب خانه موسيقي افلياپرتو، آذر هاشمي و هنگامه اخوان انتخاب شده اند.
وي گفت: اين اجراها به صورت يك برنامه با 2، اجرا با برنامه زماني 17 تا 20 خواهد بود.
علوي تصريح كرد: 31 مرداد نيز اختتاميه اين جشنواره با قرائت بيانيه و تقدير از گروه هاي شركت كننده برگزار ميشود.
مدير اجرايي پنجمين جشنواره گل ياس ويژگي بارز اين جشنواره را شركت 2 گروه پاپ بانوان پس از 20 سال عنوان كرد و گفت: طبق ضوابطي كه از سوي دبيرخانه جشنواره اعلام شده 40 درصد آثار ارايه شده به جشنواره گل ياس بايد جديد باشند.
وي همچنين از تخفيف 30 درصدي بليط براي بانوان با پيش شرط معرفي كتبي از سوي تشكلهاي بانوان خبرداد.
حميد علوي در ادامه، برگزاري اين جشنواره را با توجه به محروميت بانوان از ارايه كاست و اجراهاي صحنه اي نوعي امكان براي ارائه توانمندي هاي هنري در چارچوب ضوابط ذكر كرد.
او گفت: گروه هاي موسيقي شهرستاني چندان مورد مهر قرار نميگيرند لذا وزارت ارشاد بايد امكانات كافي با توجه به اين كه تالار وحدت تنها سالن استاندارد تاثير گذار بر فرايند هاي موسيقي است، براي اجراهاي صحنه اي خاص بانوان فراهم سازد.
به گزارش ايسنا مدير اجرايي جشنواره گل ياس در پايان از عدم پذيرا شدن تمامي گروه ها به دليل كمبود امكانات عذر خواهي كرد و اجراهاي اين جشنواره را در 4 قالب كلاسيك ، كلاسيك ايراني ، محلي و پاپ بر شمرد.





كنسرت موسيقي پاپ بانوان برگزار ميشود

غفاري : محدوديت موسيقي بانوان جداي از ساختار كل موسيقي نيست
فلاحي : موسيقي بانوان رشدي نداشته است
كنسرت موسيقي پاپ ويژه بانوان به سرپرستي و خوانندگي سمانه فلاحي و تهيه كنندگي فاطمه غفاري 21 مرداد در تالار وحدت برگزار ميشود.
فاطمه غفاي تهيه كننده اين كنسرت درگفتگويي با خبرنگار هنري ايسنا در خصوص اين اجرا ضمن اشاره به نيازهاي نسل جوان به گونه هاي مختلف به ويژه در بحث موسيقي پاپ گفت: اين نوع موسيقي با بهره جستن از ملودي هاي ساده و روان قادر است تا به بخشي از نيازهاي روحي و رواني انسان پاسخ گويد.
وي افزود: هر چند كه موسيقي پاپ نسبت به سال هاي گذشته دچار روند نزولي شده است اما تاملي بر تاريخ هنر اين نكته را اثبات ميرساند كه اين مساله مقطعي بوده و با ظهور ايده هاي نوين موسيقي با همراهي چهره هاي جديد موسيقي پاپ دوباره به سمت تعالي پيش خواهد رفت.
غفاري دليل اين ادعاي خود را استقبال عمومي از اجراهاي پاپ در كشور ذكر كرد.
وي در عين حال با ياد آوري مسائل و محدوديت هاي موسيقي بانوان گفت: در دوره هايي از تاريخ معاصر با محدوديت هايي در سر راه موسيقي بانوان مواجه بوده ايم كه به همت مسولان هنري، تا حدي از تبعات اين محدوديت ها كاسته شده است اما هنوز تا رسيدن به غايت نهائي راه زيادي در پيش داريم.
به گفته ي مدير موسسه الهام فيلم، موسيقي بانوان در ايران هنوز به خوبي جا نيفتاده و ضرورت دارد تا مديران و هنرمندان در تعامل با هم اين مساله را به بهترين نحو ممكن حل كنند چرا كه استعدادهاي درخشاني در موسيقي بانوان به چشم ميخورد كه با آموزش اصولي ميتوان اين استعدادها را به بهره وري رسانيد.
غفاري محدوديت هاي اعمال شده بر موسيقي بانوان را جداي از ساختار كل موسيقي ندانست و حل مساله اين حوزه را منوط بر رفع محدوديت هاي سر راه موسيقي دانست.
سمانه فلاحي ، خواننده ، نيز به خبرنگار ايسنا گفت: موسيقي بانوان به دلايل متعدد تاكنون رشدي نداشته است اما اميدواريم كه با همت موسيقيدانان و اجراهاي در خورشان اين امر تا حدي جبران شود.
وي تصريح كرد: هر كسي ديدگاه هاي خاص خود را نسبت به موسيقي دارد اما ما موسيقي اصيل را در موسيقي ايراني ميبينيم.
فلاحي در پايان گفت: جاي تقدير دارد از مسئولان ارشاد كه به ما اجازه داده اند تا جامعه هنري زنان، توانايي هاي خود را ارايه كنند هر چند كه اين اجراها طبق ضوابط انجام ميشود.





كنسرت بزرگ فرمان فتحعليان در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران
تاريخ اجرا : 22 الي 24 مرداد ساعت 9 شب

اطلاعات بيشتر در سايت www.farmanmusic.com
رزرو بليط و اطلاعات كنسرت : 6411727 – 6480910
Farman Fath alian concert in International Expo center




كنسرت امير تاجيك در سالن ميلاد

كنسرت امير تاجيك در روزهاي 30 و 31 مرداد ماه در سالن ميلاد اجرا خواهد شد براي اطلاعات بيشتر به روزنامه هاي كثير الانتشار مراجعه شود




كنسرت جاز مدرن با عنوان رقص ماشينها در كاخ سعدآباد برگزار ميشود.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي پروژه ي “ بناها و آواها “، اين كنسرت با اجراي گروه موسيقي لوسين دوبويي از كشور سوييس در روزهاي ٢٣، ٢٤ و ٢٥ مردادماه در بناي موزه ميرعماد كاخ سعدآباد و روزهاي ٣٠ و ٣١ مردادماه در باغ عفيف آباد شيراز برگزار ميشود.
لوسين دوبويي آهنگساز و سرپرست گروه در مورد اجراي كنسرت در ايران گفت: در اين كنسرت آهنگهاي جديدي را كه بخشي از برنامه هاي جديد ما است در ايران خواهيم نواخت ضمن اينكه برخي از قطعات قديمي را هم اجرا خواهيم كرد.
وي در مورد ايده ي اصلي اين قطعات گفت: همه قطعات از تفكرات و ايده هايم نشات گرفته اند از طرفي در اين قطعات جاي زياد براي بداهه نوازي وجود دارد، به همين خاطر به صورت ناخودآگاه اجراي كاملا ويژه اي در ايران خواهيم داشت.
لوسين دوبويي در پايان گفت: قطعاتي كه در ايران اجرا خواهيم كرد حاصل سالها تلاش و تجربه ام در زمينه موسيقي جاز است.
گفتني است علاقمندان براي تهيه بليت اين كنسرت ميتوانند با شماره تلفن هاي دارينوش ٢٠٠٠٦٠٠٠ ، ٢٠٠٠٤٠٠، پاپ ٨٦٥٣٣٠ ، شفاف ٨٧١٩٧٠٢ ، ققنوس ٢٧٣٨٠٠٧، ٢٧٢٨٠٠٧ سراچه موسيقي خانه هنرمندان ايران ٨-8310457 (داخلي ١١٤) ، مركز موسيقي بتهوون ٦٤٦٤٠٥٣ ، گيشه كاخ سعدآباد ٩-2282032 تماس بگيرند و يا به سايت اينترنتي www.beethovenmc.com مراجعه كنند.




برنامه هاي جشنواره ي بين المللي سنتور اعلام شد

برنامه هاي اجرايي جشنواره ي بين المللي سنتور از سوي فرهنگسراي نياوران اعلام شد.
به گزارش خبرنگار موسيقي ايسنا، 10 شهريورماه، گروه مجارستان به نوازندگي ويكتوريا هرنچار، هند، شفاعت احمدخان و ايران، مجيد كياني، به نواختن سنتور ميپردازند.
همچنين يانكگين از چين، ماليكوف از بلغارستان، سعيد ثابت و محمد اسماعيلي از ايران نيز 11 شهريور برنامه خواهند داشت.
برپايه اين گزارش در روز 12 شهريور نيز پاربارا شرمر از سوييس، ماريوس پاپاداس از يونان و مجيد كياني از ايران به سنتور نوازي ميپردازند. در آخرين روز از جشنواره بين المللي سنتور نيز مارنيتان كزيگوفسكا از اسلواكي، كاستيرنيا آنوخينا از بلاروس و سعيد ثابت و محمداسماعيلي از ايران به نواختن سنتور خواهند پرداخت.





مرتضي كاظمي، استعفا نكرده است

روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر مربوط به استعفاي مهندس مرتضي كاظمي را از اين سمت، رد كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نمابر اين روابط عمومي آمده است:
به دنبال درج مطالبي در برخي مطبوعات به نقل از خبرگزاري ...، با موضوع استعفاي مهندس مرتضي كاظمي ـ معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ، معاونت هنري اين وزارتخانه به منظور اطلاع خوانندگان محترم و تنوير افكار عمومي، خبر فوق را تكذيب ميكند».
منبع




از مجموعه استفتائات آيت الله سيستاني درمورد كپي رايت :

سؤال : رايت كردن سى دى چه حكمى دارد؟
جواب : اگر نسخه اصلى باشد و شركت سازنده اجازه ندهد و قانون دولت هم حمايت كند و در كشور مسلمان باشد حضرت آية الله اجازه مخالفت اين قانون را نمى دهند.
منبع :




اثر يك گروه موسيقي ايراني، به عنوان اثر برتر سال فرانسه شناخته شد

CD اثر “ شوريده” به آهنگسازي سعيد فرج پوري كه كنسرت آن چندي پيش در سالن فيلارمونيك آمريكا اجرا شد، عنوان CD سال فرانسه را از آن خود كرد.
به گزارش خبرنگار موسيقي ايسنا، اين CD كه توسط شركت “نت ورك” از معتبرترين شركتهاي اروپايي منتشر شده است، دربرگيرندهي 2 سي دي در مايه هاي افشاري، ساخته ي فرج پوري و دشتي، ساخته ي حميد متبسم است.
به گفته ي فرج پوري دليل اين انتخاب را برخوردار بودن موسيقي ايراني از ظرافتها و زيباييهاي خاص موسيقي شرقي دانست.
سعيد فرج پوري در خصوص اين انتخاب به خبرنگار موسيقي ايسنا گفت: آنها به مناسبت انتخاب CD شوريده به عنوان CD سال فرانسه يك اجراي ويژه نيز در پاريس خواهند داشت.




/ گفتگو با هنرمندان /
تاريخ شفاهي موسيقي از زبان محمدحسن خواجه اميري ( ايرج ) /١/


” اجراي برنامه ي گلها با درجه ي سرهنگ دومي ”
محمد حسن خواجه اميري، معروف به “ايرج” از پيشكسوتان آواز و موسيقي ايراني در چند دهه ي گذشته به شمار ميآيد. وي متولد 11 ديماه 1311 در روستاي خالد آباد نطنز است. خودش ميگويد كه از 6 سالگي علاقه به موسيقي رادر خودش كشف كرده و آواز ميخوانده است.

وي در گفتگويي تفصيلي با سرويس هنري خبرگزاري دانشجويان ايران ، از تاريخ شفاهي موسيقي و زندگي خود و همچنين مسايل و مشكلات فراروي اين هنر، سخن گفت كه در ذيل ميآيد:
من در 11 دي ماه 1311 در روستاي خالد آباد نطنز، به دنيا آمدم، هم اكنون پنج فرزند دارم، سه پسر و دو دختر كه پسر آخرم احسان، آهنگساز و خواننده است و استاد مشوق او خودم بوده ام و به زودي از او يك اثر قابل توجه روانه بازار ميشود. پدربزرگم خواننده بود و رديف ميدانست. پدرم هم رديف ها را از او ياد گرفت ومن هم از پدرم. از 6سالگي آواز ميخواندم و عاشق اينكار بودم، البته از تعزيه خواني هائي كه به مناسبت هاي مذهبي در محله ها آواز ميخواندند هم نكات زيادي را فرا گرفتم طوري كه در كلاس دوم ابتدايي يعني 8 سالگي رديف ها را ميدانستم، تا كلاس 6 ابتدايي كه براي ادامه تحصيل به تهران آمديم.
من آن زمان به وسيله حميد وفادار به شادروان ابوالحسن صبا معرفي شدم. 2 سال در محضر استاد آموزش ديدم و سپس به وسيله او به راديو معرفي شدم و چون معرفم استاد صبا بود از من امتحان نگرفتند. آن زمان ضبط صوت نبود و صدا مستقيم پخش ميشد من جزء خوانندگان اين راديو بودم بعدها هم وارد ارتش شدم.
شب هاي جمعه ارتش برنامه ي موسيقي داشت كه من اجرا ميكردم بعد هم رفتم افسر شدم تا اينكه با درجه سرهنگ دومي باز نشسته شدم. در آن زمان خوانندگاني چون دردشتي، قوامي، قمي، رشيدي، مرضيه، دلكش و روح بخش، گلپايگاني، و شجريان در راديو آواز ميخواندند.
ارتش هم با برنامه هاي من مخالفتي نداشت و در كنار اين امر، با پيدايش سينما و توليد فيلم هاي فارسي كه در آن همه نوع آهنگ اعم از غزل تصنيف محلي و آواز ساخته ميشد به سمت موسيقي فيلم رفتم، 2 تا 3 تا هم پاپ خواندم كه موفقيت آميز بود يعني به گونه اي ميخواستم اين موسيقي را هم تجربه كنم.
چون به مكمل بودن شعر و موسيقي هم اعتقاد داشتم روي همين حساب سعي كردم شعرهاي درجه يك را در آثارم به كار گيرم. آثار شعرائي چون تورج نگهبان، بيژن ترقي، ابوالقاسم حالت و البته كارهاي مربوط به فيلم فارسي كه شعرايش افرادي چون پورهاشمي، منزوي، شمسا و... بودند.
با اكثر آهنگسازان قديمي كار كرده ام به جز “ياحقي” كه از او آهنگي در راديو نخواندم اما براي جبران قضيه در يكي از فيلمها، قطعه اي را از مرحوم ياحقي اجرا كردم.
آن موقعها، كنسرت، زياد متداول نبود چراكه مردم مستمرا از راديو و تلويزيون موسيقي ميشنيدند.
يادم هست كلاس ششم بودم كه در يكي از فيلم هاي سردار ساكر هندي (بلبل مزرعه با بازي مرحوم مجيد محسني) آواز خواندم بعد هم كه همكاري ام با محمد علي فردين - فكر ميكنم در فيلم آقاي قرن بيستم - شروع شد. اين ارتباط چنان تنگاتنگ شد كه هر جا كه او بود من هم بودم و هرجا كه من بودم او هم بود. مشوق اصلي من در اين راه دكتر كوشان و سيامك ياسمي بودند برخي دوستان هنرمند در آن زمان نميدانم روي حسادت بود يا دلسوزي كه به من ميگفتند تو خواننده برنامه گل ها هستي چرا درفيلم ها آواز ميخواني؟ اما من اعتقاد داشتم كه طرفداران فيلم ها به مراتب صد ها برابر راديو و تلويزيون بودند چون سينما آن زمان از اعتبار خاصي برخوردار بود.
همكاري متقابل من و فردين فوق العاده بود و در پيشرفت هم موثر بوديم، طوري كه دريافت هاي ما نزديك به هم بود. من آن زمان بابت هر آهنگ 7 هزار تومان ميگرفتم، قريبا معادل يا نزديك دستمزد بازيگر نقش اول.
به غير از مجيد محسني و فردين به جاي رضا فاضلي، رضا بيك ايمانوردي، منوچهر وثوق، منوچهر صادقپور، ملك مطيعي و ... آواز خواندم. در اين اجراها آهنگ ها قبل از فيلم تعيين ميشد البته فردين خوب اجرا ميكرد اما بقيه نه چندان.
فعاليت هاي موسيقيائي من در راديو تا 2 ماه قبل از انقلاب تداوم داشت. از طرف راديو و تلويزيون وقت هم كنسرت هايي را درخارج از كشور برگزار ميكردم تا اينكه انقلاب اسلامي شد.
پس از انقلاب ، از طرف تبليغات اسلامي سفرهايي 11 ماهه را براي برگزاري كنسرت به كانادا، آمريكا، آلمان و سوئد آغاز و مجددا به ايران بازگشتم و دراين اجراها، موسيقي اصيل ايراني را به بهترين نحو ممكن معرفي كرديم.
موسيقي اصيل با موسيقي سنتي، تفاوت دارد در موسيقي سنتي، اركسترهايي كه با سازهاي ايراني مينوازند آهنگها را تا حدي خسته كننده بيرون ميدهند اما در موسيقي اصيل، آهنگها عمدتا با آواز ، ترانه و تصانيف اجرا ميشوند.
البته نه تنها موسيقي كه اصولا كار هنري مشوق ميخواهد و در اين دو دهه اخير به موسيقي اصيل ايراني و اكثر موسيقيدانان قديمي كم توجهي شد. عمده اينها به كار گرفته نشدند يا كناره گيري كردند و موسيقي ما راكد ماند و در جا زد.
از همين رو بود كه پس از انقلاب شاهد درخشش موسيقيدانان بزرگ نبوديم البته افرادي چون افتخاري و اصفهاني خوش درخشيدند اما اين ها آهسته آهسته دارند به سمت موسيقي جاز حركت ميكنند چرا؟ نميدانم، اما خود من از موسيقي غير اصيل ايراني خوشم نميآيد و سعي دارم اصالت ها را حفظ كنم.
البته اينطور كه من شنيده و خوانده ام اين موسيقي ايراني يك دهم آن موسيقي نيست كه در قديم از لحاظ قسمت ها و گوشه ها و آهنگ ها موجود بوده است اين موسيقي هر چند سينه به سينه حفظ شده است اما به مرور بخش هايي از آن از بين رفته است، همين موسيقي است كه وابسته به مليت و زبان يك كشور بوده و جزء ميراث فرهنگي آن كشور محسوب ميشود.
براي حفظ اين موسيقي بايد تلاش كرد و از قديمي ها خواست تا آثار قابل توجهي را ارايه كنند خودم هم تصميم گرفته بودم تا آموزش اين موسيقي را آغاز كنم قرار بود كه شهرداري هم كمك كند اما آنها دنبال كار نرفتند و حالا درصددم با دريافت مجوز از ارشاد تدريس اين موسيقي را آغاز كنم.
ادامه دارد...


تاريخ شفاهي موسيقي از زبان محمدحسن خواجه اميري ( ايرج ) /٢/
” نه پول به دست آورديم و نه شهرت”


محمدحسن خواجه اميري در ادامه گفتگو با ايسنا تاكيد كرد: همانطور كه گفتم تاريخ موسيقي اصيل ايراني مشخص نيست ، اما اين موسيقي از لحاظ رديف تكميل است. يعني ظرافتهايي در درون خود مستتر دارد كه در دل بقيه موسيقي ها ديده نميشود. اين موسيقي در گذشته به وسيله تعزيه حفظ شده است. در 7 دستگاه و 5 مايه كه كاملا تكميل است و ميشود رويش كار كرد كه با اين موسيقي مخلوط و با ريتم تند و جالبي تحويل داد كه به مراتب از موسيقي جاز و راك جالبتر است اما با عدم توجه به اين حوزه و رواج موسيقي پاپ ، موسيقي اصيل ايراني در حال محو بوده و نسل جوان در حال فراموشي ما هستند.
با توجه به اينكه راديو در آن سالها تاثيري مستقيم در موسيقي ايراني داشت، حال اگر به نوعي به نقش صدا و سيماي امروز در معرفي اين هنر بپردازيم ميبينيم كه برنامه هاي اين رسانه نسبت به سالهاي گذشته بهتر شده است. منتهي موضوعي كه هست اين است كه همه ميخواهند خواننده شوند در صورتي كه خوانندگي در وحله اول صدا ميخواهد. الان هركس صداي معمولي دارد، بهتر از ديگران خرج ميكند كه اثري را بيرون دهد و اين به مرور كارها را خراب ميكند يعني صداهاي غير قابل قبولي براي عامه وارد بازار ميشود.
پس در اين آشفته بازار عده اي هي نوار روانه بازار ميكنند و ضرر ميدهند در صورتيكه ما عمري اينكاره بوده ايم و حالا نه پول داريم و نه شهرت.
بازخواني آثار قديمي هم تا حدي معلول همين امر است، آهنگسازان قديمي هم كه حال آهنگ ساختن ندارند يا دلشان نميخواهد اينكار را انجام دهند لذا خواننده ها دست خالي شده و اجبارا به بازخواني آثار گذشته روي ميآورند. خود من چندي قبل به يكي از شعراي معروف گفتم كه چند تا شعر خوب ميخواهم ولي او به من گفت كه حال شعر گفتن ندارم !.
در مجموع اين عوامل مردم را زده ميكند. يادم هست اوايل كار در راديو آواز پخش نميشد و من و گلپا آمديم وآوازهايي را عرضه كرديم كه مردم به كلي تصانيف را فراموش و آوازها را زمزمه كردند. مي بينيد كه در اينجا صحبت عرضه و تقاضاست و الان هم آهنگهايي كه سر زبانهاست عمدتا آهنگ ها و تصانيف قديمي هستند.
در حالي كه كارهاي امروزي، عمدتا يكنواخت هستند. آن زمان مگر آهنگساز خوب چند تا داشتيم؟ اصلا كسي به خود اجازه نميداد كه آهنگساز خطابش كنند اما امروزه هر كسي خود را آهنگساز مينامند در شرايطي كه گاها برخي از اين ها رديف نميدانند!
عضو خانه موسيقي هم نيستم و اين اولين باري است كه من اين اصطلاح و بودن چنين چيزي را از شما خبرنگاران ميشنوم.
بايد توجه كنيم كه ايراد كار موسيقي ما، عرضه نشدن خوب در سطح ملي و بين المللي است، موسيقي ما زماني خوب عرضه ميشود كه اركسترهاي مطرحي درسطح جهان داشته باشيم. همين «ياني» يك يوناني است كه آهنگ هاي شرق و غرب را با تخيلات مغزي خود تلفيق و قطعات جالبي درست كرده كه روزانه از رسانه هاي بزرگ جهان بارها و بارها در حال پخش است. پس اگر ما هم قصد رشد داريم بايد دست هنرمندان را باز بگذاريم و اجازه دهيم تا آثار خوبي را عرضه كنند. خود من نهايت 2 تا 3 سال ديگر بتوانم آواز بخوانم پس مسولان اجازه دهند من كنسرت برگزار كنم، چندي قبل هم كه با مجوز رسمي ارشاد و اماكن در كرج اجراي برنامه داشتم، عده اي به سالن ريختند و همه چيز را بر هم زدند. بعد هم كه مسولان به من گفتند شما نوار ارائه كنيد نه كنسرت ! سوال من اين است كه مگر ما در اين كشور نبوديم؟ به جرات ميگويم هنرمند داخل هيچ سياسي نيست و من قبلا هم 2 بار با همكاري سازمان تبليغات در خارج از كشور كنسرت برگزار كردم. سالم رفتم و سالم آمدم. چرا بايد بقيه كنسرت دهند و من ندهم، دليل اين امر چيست؟ در شرايطي كه مردم استقبال عجيبي از اين اجراها كردند كار ما هم كه ارائه موسيقي اصيل ايراني است. به هر حال، من دليلش را نميدانم، شايد آنها بهتر ميدانند.





گفتگو با دكتر محمد سعيد شريفيان بخش اول :

اين سيستم دانشگاه، چيزي به دانشجويان موسيقي ياد نخواهد داد
نقش رسانه هاي گروهي در اعتلا هنر انكار ناپذير است
محمد سعيد شريفيان ، موزيسين بين المللي كشورمان، كه در پرونده ي كاري خود، آثاري چون سمفونيهاي اروند رود و خسوف را به ثبت رسانده است، طي گفتگويي تفصيلي به پرسشهاي خبرنگاران هنري ايسنا پاسخ گفت.

دكتر شريفيان در پاسخ به پرسشي مبني بر معضلات بخش آموزش موسيقي كه كارشناسان بسياري از مشكلات موجود را به اين حوزه ارجاع ميدهند، اظهار داشت: به دليل اين كه سالها در دانشگاهها و مراكز آموزش موسيقي تدريس كرده ام از نزديك در جريان مسايل آموزشي هستم، بايد تصريح كرد كه دريك سيستم هدفمند آموزشي گذشته از موارد فني و ساختاري همه سطوح روشمند عمل ميكنند.

وي به ايسنا گفت: در سيستم هاي فوق، ديدگاهي به دانشجويان القا ميشود و آن افزون بر گسترش قابليتهاي فردي وسيع تر شدن ديدگاه هاست به گونه اي كه در مقاطع بالاتر اين ديدگاه ها بسته اما در عوض عميق تر و تخصصي تر ميشوند.

اين آهنگساز تاكيد كرد: متاسفانه در دانشگاهها مراكز آموزش موسيقي ايران نه تنها اين فن آوري و دانش روز ديده نميشود بلكه سيستم ديدگاههاي موجود را نيز ميبندد و اين يعني فاجعه اي براي سيستم آموزشي كشور.
وي در ادامه از مدرك گرائي به دليل فشارهاي اجتماعي بر جوانان به عنوان ديگر معضل نظام آموزش ياد كرد و خواستار توجه مراكز عالي آموزشي به ويژه در بخش هنر به استعدادها و تجربه هنري براي گزينش دانشجويان شد.
به گزارش خبرنگار موسيقي ايسنا در گذشته نيز تني چند از اساتيد به نام هنري از اين كه در گزينش دانشجويان هنري ضرايب عمومي واحدهاي امتحاني بيشتر از ضريب تخصصي واحد ها بوده است انتقاد كرده و خواستار اصلاح اين سيستم بودند.

دكتر شريفيان در ادامه از دانشجويان موسيقي درخواست كرد تا خارج از حيطه دانشگاه به مطالعه و ممارست بپردازند چرا كه در اين سيستم دانشگاه چيزي را به آنها ياد نخواهد داد.

دكتر شريفيان در ادامه به بررسي سير تاريخي موسيقي پرداخت و نقش رسانه هاي گروهي در اعتلا و توسعه اين هنر را در عصر ارتباطات نقشي ماندگار و انكار ناپذير دانست.

او گفت: در طول تاريخ جوامع موسيقي از اهميت زيادي برخوردار بوده و از آن به عنوان عاملي براي ارتقاي انسان و جامعه تا به امروز بهره گرفته شده است اما در قرن ٢٠ اتفاقي در جهان رخ داد كه آن عبارت بود از كاسته شدن ابعاد اجتماعي موسيقي، در اينجا شاهديم كه نقش تكاملي موسيقي رقيق تر شده و به اين هنر به ديده اي تفنني و لوكس نگريسته ميشود.

وي افزود: از طرف ديگر با گسترش تكنولوژي، انسان مجبور است خواسته يا ناخواسته در طي شبانه روز، ساعتها موسيقي را تحمل كند كه اين امر به لحاظ روحي، بازتاب مناسبي ندارد. در يك كليت هم كه موسيقي و حتي ساير هنرها به عنوان شاخص و نموداري از وضعيت كلان فرهنگي محسوب ميشوند كه سير بررسي آنها بدون همديگر معنا نمييابد.

اين آهنگساز ياد آور شد: فرقي كه صدا و سيماي ما با ساير رسانه هاي بزرگ دارد اين است كه در رسانه هاي بزرگ جهان، كه از توان سمعي و بصري بالايي برخوردار هستند حداقل يك بخش از فرهنگ صوت و تصويري به موسيقي قابل تامل و تفكر اختصاص داده ميشود چيزي كه ما در صدا و سيماي ايران آن را مشاهده نميكنيم.


گفتگو با دكتر محمد سعيد شريفيان بخش دوم :

درك موسيقي ايراني، مستلزم شناخت فرهنگ و فلسفه ي شرق است
پيدايش موسيقي پست مدرن، به شرايط اجتماعي روز باز ميگردد
اغلب مراكز اجرايي موسيقي در ايران، انحصار طلب بوده و از هر آنچه كه مطابق با سليقه ي آنها باشد حمايت ميكنند، هرچه را هم كه مطابق با سليقه ي آنها نباشد كنار ميگذارند.

دكتر محمد سعيد شريفيان در ادامه ي گفتگوي خود با خبرنگاران موسيقي ايسنا گفت: به اعتقاد من دولت زماني در مباحث و امور هنري و غير هنري موفق خواهد شد كه يك نظاره گر باشد نه مجري و اين در حالي است كه دولت، هيچگاه به اين سمت حركت نكرده است.

وي مدعي شد كه در ايران، انحصار طلبي شديدي در موسيقي وجود دارد كه نه تنها از بخش خصوصي حمايت نميكند بلكه در عمل، زمينه هاي ورود بخش خصوصي به وادي هنر را از بين برده است.

اين آهنگساز تاكيد كرد: زماني كه در مقوله هاي اجتماعي مثل موسيقي، اين گونه نگرشها و سليقه هاي فردي اعمال ميشود نبايد منتظر تحولات همه جانبه در آن باشيم به اين ترتيب نه تنها تاكنون نتوانسته ايم به يك فضاي سالم موسيقي دست يابيم، بلكه دائم حس ميكنيم كه ناسلامتيها در حال گسترش هستند.

دكتر شريفيان، هم چنين در خصوص دلايل معرفي نشدن موسيقي ايراني در خارج از كشور، خاطر نشان كرد: پس از انقلاب، بر روي موسيقي ايراني كارهاي زيادي انجام شده است اما اگر توقع داشته باشيم كه اين موسيقي را در دنيا بشناسند انتظار بي جائي است چرا كه مختص يك منطقه است و البته اين امر، درباره موسيقي هندي، آفريقايي و .. هم صادق است .

وي افزود: شناخت يك موسيقي، مستلزم آن است كه مخاطب فراتر از آن موسيقي ادراك داشته باشد. درك موسيقي ايراني هم مستلزم شناخت ادبيات و موسيقي ايراني است حتي به نوعي مستلزم شناخت فرهنگ و فلسفه شرق، تنها در اين صورت است كه مخاطب ميتواند موسيقي يك منطقه را بشناسد و برايش خوشايند باشد.

به گفته ي اين آهنگساز، اين مقوله تنها درباره ي موسيقي ايراني صدق نميكند به عنوان نمونه، اگر موسيقي كلاسيك براي يك جامعه كشاورزي اجرا شود، افراد آن جامعه موفق به برقراري يك ارتباط منطقي و تفكري نخواهند شد مگر اينكه قبلا، موسيقي كلاسيك توضيح داده شود.

دكتر شريفيان در ادامه اين گفتگو درپاسخ به سوالي پيرامون دلايل بازگشت مجدد در غرب به موسيقي كلاسيك تصريح كرد: در جوامع غربي، ما هيچگاه بحث فرار از موسيقي كلاسيك را نداشته ايم، با اين حال در قرن 20 بنا به دلايلي بخش اعظمي از موسيقي، فلسفه اجتماعي خود را از دست داد، با اين توضيح كه در اواخر همين قرن آن جنبه موسيقي آوانگارد كه فاقد فلسفه اجتماعي بود حذف شد و دوباره به نوعي ميتوان برگشت و موسيقي با تفكر را در موسيقي غرب مشاهده كرد.

وي گفت: توقع نابجا و درعين حال قشنگ و غير عملي است كه درسيستم جهاني كه معيارهاي تمامي مسائل دنيا با اقتصاد سنجيده ميشود موسيقي فرهيخته اي وجود داشته باشد كه عموم را در بر گيرد.
اين آهنگساز در عين حال موسيقي كلاسيك ايران را نيز جداي از اين مقوله دانست و آن را تابعي از فرهنگ و نمودارهاي هنري كشور ذكر كرد كه بر ارتقا يا تنزل همديگر نقش موثري دارند.

وي هم چنين خواستار بازنگري در تعريف موسيقي ملي شد و گفت: از ديد من موسيقي ملي نوعي از موسيقي است كه بر گرفته از انواع موسيقي توليدي ايران اعم از سنتي، رديفي، غير دولتي، محلي، كلاسيك و .. باشد.

به گزارش ايسنا، دكتر شريفيان در خصوص موسيقي پست مدرن و مسايل محور آن تصريح كرد: پيدايش موسيقي پست مدرن به شرايط اجتماعي روز باز ميگردد وتفكراتي كه در اين قرن باعث شد انسان دوباره به اصالت ها بازگردد. البته توليد انواعي از موسيقي كه امروزه فهميده نميشوند نشانگر آن است كه اين ارتباط فلسفي و اجتماعي از بين رفته و زبان اين هنر را آيندگان خواهند فهميد.

وي افزود: اين مساله تنها خاص زمان ما نيست بلكه در دهه هاي 50 بعد از جنگ جهاني دوم شروع شد و آثار ماندگاري توسط موسيقيدانان بزرگ خلق شدند كه شايد در زمان خود چندان فهميده نميشدند، آثاري از بهتوون، باروك ، باخ و .. كه امروزه، بارها و بارها اجرا ميشوند و در واقع نمادي از جاودانيت آثاري هستند كه در زمان خود عموميت نيافتند.





شرح حالي از مايكل نيمن به بهانه ي حضور او در تهران

”نيمن اولين كسي بود كه مينيماليسم را در موسيقي به كار برد “
“مايكل نيمن”، آهنگساز فيلم پيانو كه با ساخت چندين موسيقي فيلم برتر، پويايي و قدرت همكاري اش را با ديگران آهنگ سازان به اثبات رسانده است، انساني فروتن با قدرت تخيل بالاست كه قادر است مخاطبين گوناگوني را به سوي خود جلب كند. وي به نمايندگي از “پيتر گابريل” در نظر دارد، در كنسرت حسين عليزاده نوازنده ي ساز “سلانه” و “ ژيوان گاسپاريان”، نوازنده ي ساز “ دودوك” و آهنگساز فيلم “ گلادياتور” در روزهاي 13، 14، 15 شهريور در كاخ نياوران در تهران برگزار ميشود، شركت كند.
بدين منظور خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از منابع خبري اينترنتي شرح حالي از وي را در زير آورده است:
« مايكل نيمن، در رشته ي موسيقي سنتي آكادمي سلطنتي موسيقي و كالج “ كينگ” لندن فارغ التحصيل شد و كاملا واضح است كه وي مدافع سنتهاي موسيقي كلاسيك است.
نيمن قبل از آن كه به كار علم موسيقي شناسي و منتقدي روي آورد، به جمع آوري نمونه هايي از موسيقي محلي روماني اقدام ورزيد. در حرفه ي منتقدي اش، وي اولين كسي بود كه واژه ي مينيماليسم را براي موسيقي به كار برد.
اين امر تنها بخشي از علاقه اش به موسيقي كلاسيك تجربي بود. مطالعاتش در اين رشته به نگاشتن كتاب “مويسقي سنتي ، قفس و فراتر از آن” منجر شد.
اگر آثار گروهي مايكل نيمن نشان دهنده ي فعاليت وي باشد، ميتوان به آثاري همچون ”مردي كه همسرش را براي يك كلاه اشتباه گرفت (1986)” و ساخت آهنگ براي طراحان حركات موزون اشاره كرد.
نيمن با ساخت موسيقي براي چندين فيلم مشهور مخاطبان زيادي را به سوي خود جلب كرد.
وي از سال 1976 تا 1991 به ساخت موسيقي براي 11 فيلم اقدام ورزيد. از جمله كارگردانهايي كه وي با آنها همكاري كرده است، ميتوان به ”جين كمپيون” ( پيانو 1992) ، ” فولكر شلوندروف” (غول 1996) ، ” نيل جوردن” ( انتهاي امور 1999) و ”مايكل وينترباتم” (سرزمين عجايب ، 1999 و ادعا 2000) اشاره كرد.
موسيقي وي در فيلم پيانو، به خوبي سبك مينيماليسم را تشريح ميكند.
نيمن هم چنين با همكاري ”دامون آلبارن”، موسيقي فيلم ”مشتاق” به كارگرداني ”آنتونيا برد” را ساخت. در اكتبر سال 2001 “جشنواره ي رم اروپا ” سه روز را به قدرداني از “مايكل نيمن” و موسيقياش اختصاص داد. اين برنامه شامل برگزاري چند موسيقي برتر جهان و سرود يك گروه كر به افتخار مرمت مجسمه ي “موسي” ميكل آنژ بود.»




هدف نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران شناسايي، حفظ و اشاعه فرهنگهاي مختلف است.

به گزارش ايسنا، رضا مهدوي، مدير مركز موسيقي حوزه هنري و رييس ستاد اين جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبري حوزه هنري با بيان اين مطلب گفت: جشنواره موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران براي اولين بار در تاريخ يكصد سال اخير حركت نويي است چون تاكنون برنامه هاي موسيقي زنان منحصر به زنان شهري بوده كه دچار تكرار شدهاند.
مهدوي در ادامه افزود: هر چند زنان در اكثر مراسم قومهاي مختلف ايراني حضور دارند اما تاكنون براي آنها برنامه اي در سطح وسيع نبوده است بنابراين با تحقيق و پژوهش گروهها و افراد مختلف شناسايي شدند كه اين گروهها در جشنواره ضمن معرفي قوم و موسيقي خود بسياري از لالاييها، مناسبت خوانيها، گويشها، رفتارها، لباسهاي محلي، لهجه، خوانش و تمام آيين خود را بيان ميكنند.
رييس ستاد اين جشنواره درباره گروههاي شركت كننده در اين جشنواره گفت: به خاطر بودجه محدود و محدوديتهايي كه براي زنان وجود دارد و بعضي از آنها تمايل ندارند كه روي صحنه بيايند و دوست دارند فقط در قوم خودشان بمانند، نتوانستيم همه گروههاي موسيقي نواحي را جذب كنيم كه اميدواريم در سالهاي بعد زمينه اين كار فراهم شود بنابراين در اين جشنواره 9 گروه با 50 هنرمند از استانهاي مختلف با گويشهاي متفاوت حضور دارند.
وي در ادامه گفت: قصد ما ايجاد انگيزه است تا نواحي مختلف ايران براي معرفي خود به صحنه بيايند و اميدواريم با ايجاد ستاد جشنواره بتوانيم جشنواره را در سالهاي آينده بهتر برگزار كنيم.
مهدوي با اشاره به پژوهش درباره موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران افزود: براي برگزاري اين جشنواره پژوهشي توسط هوشنگ جاويد به همراه گروهي از محققان انجام شد كه در دو جلد منتشر خواهد شد كه يك جلد از آن همزمان با برگزاري جشنواره منتشر ميشود.
مدير مركز موسيقي حوزه هنري تاكيد بر توجه اين مركز به موسيقي نواحي و اقوام ايران گفت: هدف مركز موسيقي حوزه هنري از گذشته حفظ دستاوردهاي محلي و نواحي ايران است تا بتواند ميراث فرهنگ گذشته را احيا كند اين مركز قصد توليد انبوه را ندارد چون مراكز ديگر و بخش خصوصي در اين زمينه فعاليت ميكنند.
مهدوي با اشاره به سير برگزاري جشنواره هاي موسيقي نواحي توسط مركز موسيقي حوزه هنري گفت: حوزه هنري براي اولين بار از جشنواره ني نوازان شروع كرد. سپس جشنواره هاي هفت اورنگ، ايين و آواز و حماسي را برگزار كرد.
سال گذشته هم اولين جشنواره موسيقي اقوام و عشاير ايران با عنوان كوچ در لرستان برگزار شد اما موسيقي زنان نواحي ايران باقي ماند، كه امسال در تداوم جشنواره، كوچ جشنواره موسيقي زنان نواحي برگزار مي شود تا موسيقي نواحي اقوام ايران به طور كامل جمع آوري ومنتشر شود.
مهدوي رقابتي كردن جشنواره را، نادرست خواند و افزود: در موسيقي اول و دوم معني ندارد و به صلاح نيست موسيقيدانان شهري در رابطه با قابليتها و تواناييهاي موسيقي نواحي نظر بدهند بنابراين رقابت به ويژه براي موسيقي نواحي كه داراي سيستم مدرن آكادميك امروزي نيست غيرممكن است جشنواره موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران هم غيررقابتي است چون همين كه اين اقوام فرهنگ و موسيقي را حفظ كردهاند بسيار ارزشمند است در سال گذشته براي اولين بار جشنواره موسيقي كوچ به صورت غيررقابتي برگزار شد كه خوشبختانه تسري پيدا كرد.





در نشست خبري نخستين جشنواره ي موسيقي زنان نواحي عنوان شد:
“موسيقي ايران، تبديل به آزمايشگاه شده است”


نشست خبري نخستين جشنواره ي موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران، امروز با حضور رضا مهدوي ، رييس ستاد و هوشنگ جاويد ، دبير جشنواره برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، در اين كنفرانس خبري كه با حضور جمعي از خبرنگاران در سالن اجتماعات تالار انديشه برگزار شد، نخست رضا مهدوي درباره ي فعاليتهاي مركز موسيقي حوزه هنري كه پس از انقلاب اسلامي توسط تني چند از هنرمندان متعهد شكل گرفته است، گفت: بنيان فعاليتهاي موسيقي ايران در دهه ي 60 بر توليدات مختصري از موسيقي ارزشي استوار بوده است و فرصت و توانايي آن را نداشتند كه به پژوهش و ديگر ابعاد موسيقي بپردازند. در دهه ي 70 به حفظ ميراثهاي فرهنگي نواحي و مقامي كشور توجه جدي شده است.
وي ادامه داد سياست ما بر اين است تا به عنوان مركزيت، حركتي براي استانها دشته باشيم و راهكار را به آنها نشان دهيم تا آنها نيز بتوانند وارد عمل شوند و اين احساس پيش نيايد كه همه چيز در مركز است.
مهدوي سپس به تشريح اهداف مركز موسيقي حوزه ي هنري از برگزاري اين جشنواره پرداخت و گفت: مركز موسيقي حوزه ي هنري در ادامه ي سياستهاي خود بنا دارد تا با ديگر نهادها موازي كاري نكند.
وي با اشاره به نقش مركز امور مشاركت زنان رياست جمهوري در برگزاري نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران گفت: اين مركز تمامي بودجه ي اين جشنواره را برعهده گرفت. خانم دكتر زهرا شجاعي در كوتاهترين مدت زماني مبحث را پذيرفتند و امكانات ويژه را قائل شدند.
مهدوي تصريح كرد: اگر امكانات فعلي از سوي مركز امور مشاركت زنان رياست جمهوري اعمال نميشد شايد اين جشنواره هيچگاه برگزار نميشد و همچنان شاهد اين بوديم كه بسياري از موسيقيدانان نواحي و محليمان فوت ميكنند و جايگزيني ندارند.
رييس ستاد برگزاري نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي سنين شركت كنندگان در اين جشنواره را 16 تا 70 سال اعلام نمود و گفت: حدود 23 نفر از كساني كه در جشنواره آيين و آواز شركت داشتند فوت كردند و جايگزيني ندارند اين طور نيست كه بتوان فرهنگهاي عامه و شنيداري را به صورت كلاسيك در دانشكده ها تدريس كرد بلكه بايد سينه به سينه انتقال پيدا كنند.
مهدوي خاطر نشان كرد: ما ميخواهيم اثبات كنيم كه زنان در توسعه، ترويج حفظ و اشاعه ي موسيقي سهم ويژه اي داشته اند ومعتقديم موسيقي ايران جهاني است .
موسيقي يك زبان بيواسطه است و نيازي به ترجمان ندارد و همان طور كه سياهان آفريقا موسيقي خود را به تمام دنيا صادر كنند به همان نسبت موسيقي ايران هم صادر شده است اما تبليغات روي آن كم بوده است.
در همين ارتباط هوشنگ جاويد، دبير جشنواره موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران، يكي از نقص هاي عمده موسيقي دركشورمان را فاقد روش بودن آن خواند و گفت: موسيقي ايران تبديل به آزمايشگاه شده است در كشور ما نقد موسيقي انجام نميشود چرا كه اگر نقد موسيقي صورت ميگرفت خيلي از مسايل روشن ميشد.
وي با بيان اين مطلب كه آوازهاي مادربزرگم مرا به پژوهش موسيقي واداشت، گفت: اكنون جوانان با اين آوازها غريبه شده اند تعداد كساني كه در كانون پژوهشگران خانه موسيقي به دنبال موسيقي مناطق كشور دويده اند و تجربه ي خوبي نيز در اين راه كسب كرده اند به تعداد انگشتان دست نميرسد.
جاويد از استاد محمدرضا درويشي به عنوان موفقترين پژوهشگر حوزه ي موسيقي ياد كرد و گفت: من در همين جا دست ايشان را ميبوسم و به او احترام ميگذارم، چرا كه بسيار در پژوهشها مرا ياري كرد در همين كار نيز راهنماي بسيار خوبي براي من بود.
دبير نخستين جشنواره ي موسيقي زنان نواحي ايران در ادامه خاطر نشان كرد: براي من از يك سو جاي تعجب و از سويي ديگر جاي تشكر دارد كه يك ارگان سياسي مانند امور مشاركت زنان رييس جمهور اين قدم بزرگ را برداشت وحمايت مالي خوبي از اين طرح انجام داد تا شكل اجرا به خود بگيرد مركز موسيقي حوزه هنري نيز همكاري بسيار با من داشتند و تا اينجا كه پشتيبان خوبي براي من بوده اند.
جاويد تصريح كرد: اينگونه حركتها بايد تداوم يابد در يك قرن اخير هيچ كس نگفته است كه زنان ايران موسيقي خاص خود را داشته اند و اين موسيقي چنين شكلهايي را داشته است.
وي موسيقي زنان نواحي را به ده دسته تقسيم كرد و گفت: هر كدام از اين دسته بنديها خود شاخه هاي مختلفي دارند موسيقي هاي كار و تلاش خود به دو دسته ي تك خواني و جمعي خواني تقسيم ميشود آوازهاي بچه داري و خانه داري از نمونه هاي تك خواني است.
جاويد با اشاره به لزوم ساخت پژوهشكده ي موسيقي در ايران، افزود: ابتدا بايد بدانيم خود چه داريم و بعد به مردم موسيقي ديگران را معرفي كنيم. به گزارش ايسنا، وي آوازهاي آييني، قومي ومذهبي را دسته اي ديگر از موسيقي زنان نواحي دانست و گفت: از اين دسته آواز بستن گهواره ي علي اصغر در كل كشور انجام ميشود شمع و چراغ نام آوازي ديگر است كه ماههاي محرم و صفر در حاشيه ي كوير و مناطق كوير از شاهرود تا يزد خوانده ميشود.
جاويد از آوازها و ترانه هاي عروسي به عنوان گروهي ديگر ياد كرد و گفت: اين دسته خود نيز داراي سيزده شاخه است و در كل اگر آنها را بر روي كاست ضبط كنيم چيزي بالغ بر 100 كاست تنها به اين نوع ترانه ها اختصاص مييابد.
وي درباره ي جمعي خواني زنان ايران گفت: كسي بر روي اين نوع آوازها كارنكرده است خيليها شعار ميدهند كه “كر” براي غرب است اما در منطقه سيستان بلوچستان آوازهايي با نام كور ميخوانند كه در واقع همان آواز كر است.
جاويد ترانه خواني اعتراض را در ميان زنان نواحي بسيار گسترده خواند و گفت: اعتراض به وضعيت معاش و زندگي، اعتراض به ظلم حاكمان و اعتراض به وضعيت سختي كارها از جمله موضوعاتي است كه در اين آوازها مطرح ميشود.
دبير نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران تصريح كرد: اميدوارم اين حركتي كه از سوي مركز موسيقي حوزه هنري و مركز امور مشاركت زنان رياست جمهوري صورت گرفته است تداوم يابد تا بتوانيم از اين طريق به منابعي دست يابيم كه براي جامعه ي حالت كاركردي دارند.
وي در پايان با درخواست از اهالي مطبوعات براي سرمايه گذاري بر روي ارزشهاي فرهنگي جشنواره خاطر نشان كرد: در اين جشنواره، اصلا بحث رقابت مطرح نيست مادران و مادربزرگ هاي ما سرهنگان سخن منظوم در كشور هستند، آنها زماني حرفي داشتند كه اكنون فهم آن براي نسل جديد غيرممكن است.
به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران در ايام مبارك ولادت بزرگ بانوي جهان اسلام، حضرت فاطمه (س) 26، 27، 28 مردادماه در تالار انديشه حوزه ي هنري به همت مركز موسيقي حوزه هنري و مركز امور مشاركت زنان رياست جمهوري برگزار ميشود.
اين جشنواره، توجه ويژه به موسيقي خاص زنان ايران در دو بخش سازي و آوازي دارد كه منحصرا براي بانوان برگزار ميگردد، در بخش جنبي جشنواره ضمن ارايه بولتن محتوايي توضيحاتي پيرامون مردم شناسي نغمات اجرا شده در موسيقي زنان نوا حي ايران كه براي اولين مرتبه طي قرن گذشته اجرا ميشود، براي بسياري از نسل جوان كشور قابل توجه خواهد بود.
گفتني است، زنان استانهاي خراسان، كهگيلويه و بويراحمد، بختياري، گلستان، يزد، آذربايجانات، كردستان، ايل گرايلي در قالب 11 گروه و 60 هنرمند به اجراي برنامه هاي خاص مناطق خويش خواهند پرداخت.





/ مقالات و گزارشات /
كارشناس ارشد روانشناسي باليني :
موسيقي آشفتگي ، اضطراب و بيقراري را از فرد دور ميكند


موسيقي سبب آرامش فرد شده و وي با دريافت پيام موسيقي ناخواسته به تخيلات و تفكرات مثبت ميانديشد كه خود سبب تعادل روحي شخص ميشود.
محمد مهر كارشناس ارشد روانشناسي باليني در گفتگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران در خصوص كاربرد موسيقي درماني اظهارداشت: موسيقي از لحاظ فيزيولوژيك اين توانايي را دارد كه با اثر بر روي كورتكس مغز كه سطح هوشياري را افزايش ميدهد ميزان سطح هوشياري را كاهش، افكار مزاحم را حذف و باعث آرامش شود.
به گفته اين كارشناس، نقش موسيقي در درمان بيماريهاي رواني و جسمي از طريق حذف حالتهاي منفي جانبي نظير آشفتگي ، بيقراري ، اضطراب ، ترس ، درد ، تحريك پذيري ، زودرنجي و انزواست.
محمدمهر در پايان با بيان اين كه موسيقي از ابتداي خلقت جايگاه ويژهاي براي بشر داشته، يادآور شد: بشر از ابتداي آفرينش به نوعي با موسيقي هاي طبيعي نظير صداي آبشار و پرندگان آشنا بوده و از موسيقي استفاده درماني كرده است.
در عين حال محمد رسولي كارشناس روانشناس باليني بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس نقش موسيقي را در درمان اختلالات گردش خون ، گوارش ، اختلالات غدد ، استخواني ، عصبي ، اضطراب و افسردگي مؤثر دانست.





« جلسه اي كارشناسي براي توافق در زمينه ي يكسان سازي علائم “نتهاي” موسيقي تشكيل ميشود»

يك نوازنده: نميتوان از اين طرح نتيجه اي مطلوب گرفت
يك آهنگساز و نوازنده پيشكسوت سنتور بر ضرورت هر چه زودتر تحولات عميق در آموزش موسيقي تاكيد كرد.
ميلاد كيائي به خبرنگار موسيقي ايسنا گفت: در حوزه ي آموزش موسيقي، امروزه به سنين مختلف سني يك نوع آموزش داده ميشود درحالي كه در يك ساختار علمي بايستي آموزش سنين كودكي متفاوت و متمايز ازسنين بالا باشد.
وي افزود: با كمال تاسف به همين دليل اين روش يكسان آموزش تاكنون نتيجه مطلوبي نداده و تغييرات بنيادين در اين حوزه، كاملا محسوس است.
كيايي در عين حال در خصوص يكسان سازي علائم نت هاي موسيقي كه چندي قبل به همت خانه موسيقي براي نخستين بار درباره سنتور انجام شد به ايسنا گفت: اعتقاد دارم كه بايد در اين زمينه هماهنگي لازم ميان اساتيد وجود داشته باشد تا همه آموزش دهندهاي علامت خاص خود را بكار نبرد.
وي افزود: با اين حال، چون در موسيقي ايراني راز و رمز زيادي وجود دارد كه تنها از طريق استادي - شاگردي قابل آموزش است نميتوان از يكسان سازي علائم موسيقي صد در صد نتيجه مطلوب را گرفت خاصه آنكه بداهه نوازي و تك نوازي حس هاي خاصي را دارد كه در اين قائده نميگنجد.
اين نوازنده سنتور در ادامه با انتقاد از نبود كارخانجات توليد سيم هاي مخصوص سنتور ياد اور شد: امروزه سيم هايي كه در ايران مورد كاربرد قرارميگيرد براي مصارف صنعتي است.
وي افزود: نكته ديگر در خصوص سنتور اين است كه سنتور استاندارد به 8 خرك بيشتر نياز ندارد و وجود 9 خرك در سنتور هاي امروزي موجبات گرفتاري در آموزش اين ساز براي نوآموزان را فراهم ساخته است.
به گزارش خبرنگار ايسنا ميلاد كيائي در پايان اين گفت و گو از تشكيل جلسهاي در آينده با حضور كارشناسان براي توافق در اين زمينه خبرداد.




چند تن از دبيران هنري مطبوعات:
“روزنامه نگاران نيز همان اندازه تخصص دارند كه هنرمندان”


در سالهاي اخير و پس از رشد كمي مطبوعات، جوانان بسياري در اين حيطه، سرگرم كار و فعاليت شدند و وجود طيف گستردهي جوانان در اين عرصه، نظرات متفاوتي را برانگيخته است از جمله اينكه برخي از هنرمندان در اظهار نظرهاي رسمي و غير رسمي با اعتقاد به اينكه اغلب، افرادي غيرمتخصص در زمينه ي اخبار هنري فعاليت دارند، انتقاداتي را به حوزه ي خبري كشور وارد ميكنند .
سرويس فرهنگي هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نظرات تني چند از دبيران صفحات فرهنگي و هنري روزنامه ها درباره ي اين اظهار نظرها را جويا شد.

مهرداد قاسمفر، دبير سرويس هنري روزنامه ي ايران در اينباره به خبرنگار ايسنا ميگويد: بيشتر خبرنگاران فرهنگي و هنري، زمينه ي كارشان را ميشناسند، اگرچه توانمندي اين افراد همچون شاغلان ديگر حرفه ها، از سطوح گوناگوني برخوردار است و ممكن است افرادي باشند كه از توانايي چندان بالايي برخوردار نباشند اما اين استثناها باعث نميشود كه آن قاعده به هم بريزد ضمن اينكه در همه ي رشته هاي هنري نيز هنرمندان از تواناييهاي متفاوتي برخوردارند و افرادي يافت مي شوند كه از توانايي پايينتري برخوردارند اما به هر دليل، نام خود را در زمره ي آن دسته از هنرمندان طبقه بندي كردهاند.
به اعتقاد وي، ميتوان در همايش يا سميناري به ارزيابي سطح توانايي روزنامه نگاران فرهنگي و هنري پرداخت تا هم موافقان و هم مخالفان اين نظريه، ديدگاهها و مستندات خود را به صورت مستدل و رودرو ارايه دهند.

اما محمدتقي فهيم، دبير سرويس فرهنگي و هنري روزنامه كيهان نظر خود را اين گونه بيان مي كند: نه تنها در مورد خبرنگاران كه در مورد اداره كنندگان روزنامه ها نيز با مشكل كمبود افراد متخصص و حرفه اي روبرو هستيم، البته اين موضوع بدان معنا نيست كه افراد غيرمتخصص غالب هستند زيرا در مجموع تعداد افراد متخصص و حرفه اي بيشتر است.
وي با اشاره به رشد كمي و مطبوعات در سالهاي اخير ميگويد: پس از اين افزايش كمي با كمبود نيروي متخصص روبرو شديم ضمن اينكه عليرغم وفور فارغ التحصيلان در رشته ي روزنامه نگاري، به دليل اينكه جذب دانشجو در اين رشته عمدتا براساس استعداد و توانايي افراد نيست، اين فارغ التحصيلان در روزنامه ها ناكارآمد بوده اند.
وي در عين حال مشكلات اقتصادي را يكي ديگر از دلايل كمبود افراد متخصص در مطبوعات ميداند و به ايسنا، ميگويد: بسياري از روزنامه نگاران حرفه اي براي تامين مخارج زندگيشان ناچار به ترك روزنامه ها به عنوان مشاوران فرهنگي مديران ناتوان، سرگرم كار شدند.
فهيم يادآوري ميكند: حركتي موازي ميان هنرمندان و روزنامه نگاران مطبوعات وجود دارد. همان اندازه كه هنرمندان، متخصص هستند روزنامه نگاران نيز متخصص هستند.
وي در پايان عنوان ميكند: هر دو گروه با نقايصي روبرو هستند و رفع اين مشكل، نيازمند تلاش و كوشش مسوولان است تا زمينه ي تخصصي شدن را فراهم آورند.

علي شيدفر، دبير سرويس فرهنگي و هنري روزنامه همشهري، نيز با اعتقاد به اينكه برخورداري از يك سري اطلاعات پايه اي در زمينه يك رشته هنري براي هر خبرنگاري كه در آن زمينه كار ميكند، كافي است و لازم نيست آن خبرنگار در آن زمينه اطلاعات بسيار زيادي داشته باشد، ميگويد: به ندرت پيش ميآيد كه خبرنگار در زمينه كاري خود، هيچ گونه اطلاعاتي نداشته باشد بلكه هر خبرنگار به زمينه كاري خود آشناست و بهتر است هر خبرنگار در حوزه ي خاصي فعاليت كند. زيرا داشتن تخصص در تمام رشته هاي هنري بسيار دشوار است.
به گفته ي وي ناآشنايي هنرمندان با كار مطبوعات، يكي از دلايل ابراز چنين نظراتي است زيرا كار روزنامه بسيار شتاب زده است و نميتوان درباره ي يك موضوع، مدت زيادي تحقيق كرد ضمن اينكه توقع زيادي است كه يك خبرنگار حتما منتقد، كارشناس و تحليلگر هم باشد. اگر فردي چنين تواناييهايي داشته باشد ديگر كار خبري انجام نميدهد و به نقد و تحليل ميپردازد.
شيدفر اشاره ميكند: البته اين برخوردها، بيشتر بين نسل جوان و هنرمندان پيشكسوت پديد ميآيد كه انتظار دارند آن خبرنگار تمام سوابق و افكار و عقايدشان را بداند. دانستن اطلاعات پايه اي در مورد اين اشخاص البته لازم است اما كار خبرنگار اين نيست كه به تحليل افكار ديگران بپردازد و بلكه تحليل و نظرات هنرمندان را بازتاب ميدهد.
وي در پايان يادآوري ميكند: هنرمندان هم هر يك تخصص يك ژانر خاص را دارند چگونه است كه انتظار دارند كه خبرنگار در تمام زمينه هاي هنري متخصص باشد.

و ، محمود گبرلو، دبير هنري روزنامه ي رسالت معتقد است: يك خبرنگار به معناي واقعي ميتواند بدون داشتن تخصص لازم در زمينه هاي گوناگون، قدرتمندترين خبرنگار باشد زيرا داشتن تخصص از ويژگيهاي يك خبرنگار حرفه اي نيست. بلكه خبرنگار حرفه اي ميبايست اصول و قوانين روزنامه نگاري را رعايت كند و نسبت به حوزه ي خبري خود آگاهي و شناخت كلي داشته باشد ضمن اينكه جسارت و سماجت از ديگر ويژگيهاي يك خبرنگار حرفه اي است.
وي با جدا كردن منتقدان و افراد ناآگاه از گروه خبرنگاران به ايسنا ميگويد: منتقدان كه طبيعتا جز خبرنگاران نيستند بايد بتوانند يك اثر هنري را براساس اطلاعات و دانش خود نقد كنند، اين افراد اگر خالي از اطلاعات باشند و مطالب غني ننويسند هم، به حيثيت منتقدان لطمه ميزنند و هم توانايي درك و معرفي اثري هنري را ندارند.
وي با اشاره به حضور برخي افراد ناآگاه و بي محتوا در برخي نشريات بي محتوا، ميگويد: اين افراد نيز جداي از طيف خبرنگاران هستند و بيشتر براي سو استفاده از عنوان خبرنگار يا براي سود رساندن بيشتر به صاحب نشريه يا آشنايي و رفاقت با فلان هنرپيشه وارد اين عرصه ميشوند.
اين افراد، سو استفاده كنندگان هنري هستند كه با عملكرد مخرب خود به شخصيت خبرنگاران حرفه اي لطمه وارد ميكنند و بدبيني را بين مخاطب و بخصوص هنرمندان ايجاد ميكنند.
وي در پايان خاطر نشان ميكند: هم هنرمندان و هم علاقه مندان حرفه اي هنر و خبرنگاران واقعي، ميبايست سره را از ناسره جداسازند و با هوشياري مگسهاي گرد شيريني را كنار بزنند و همراه با خبرنگاران حرفه اي هنري، كه كم هم نيستند در جهت اعتلاي هنر كشور گام بردارند.