Monday, July 29, 2002

پس از حسين زمان، مسعود ارشادي‌فر، شاعر معاصر با ارسال نمابري به خبرگزاري دانشجويان ايران، درباره‌ي كاست جديد محمد اصفهاني ديدگاه‌هاي خود را مطرح كرد.
وي در بخشي از نمابر خود آورده است:
چند سالي است كه ترانه و موسيقي در ايران كه از اركان مهم فرهنگ يك ملت به شمار مي‌روند، چنان دچار انحطاط گرديده و با شتاب سيرنزولي را طي مي‌كنند كه شايد تا نيم قرن آينده جبران خرابي و به جاي سابق برگرداندن مشكل باشد.
بعد از كاست ناصري و دورنگي و ... كه از شاهكارهاي بي‌نظير وزارت ارشاد بود، چشممان به جمال نون و دلقك روشن شد با مثلا ترانه‌اي كه حتي كليپ (نماهنگ‌) سازي نيز شد تا بر افتخارات سيماي جمهوري اسلامي بيفزايد. راستي چقدر خوب است كه جهانيان چندان اهميتي براي اين گونه شاه‌كارهاي ما قايل نيستند و گرنه شك ندارم كه از ما به جهت توهين به چارلزاسپنر چاپلين، نابغه بزرگ عالم سينما به دادگاه‌هاي معتبر جهان شكايت مي‌كردند. روي اصلي سخن در اين مطلب با علي معلم دامغاني، رياست شوراي شعر سيما، و با شفق كاشاني رياست شوراي ارشاد است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفته است: كدام مهمتري ذوق سليم شما را تحت تاثير قرار داده؟ يا بهتر بگويم تحت چه رابطه‌اي به چنين ترانه مبتذل و غلطي مجوز داده‌ايد؟
اگر چه اين به اصطلاح ترانه حتي ارزش نوشتن ندارد، اما چند بيتي را مي‌نويسم و شما اساتيد محترم، محض اطلاع ادب دوستان، لطف كرده قافيه‌ها را معلوم كنيد.
كفشاي لنگه به لنگه مي‌پوشه كه هي بلنگه
پاي راستش مي‌ده جفت پا تا پاي چپش بلنگه
كلمه بلنگه رديف است، قافيه‌اش كجاست؟
اصطلاح جفت پا دادن مربوط به كدام فرهنگ است؟
و يا:
واسه نونه، واسه نونه تا به‌ش تو بخندي
كه اگه اين و بدوني تو به دلقك نمي‌خندي
آيا در علم و مطالعات شما، بخندي و نمي‌خندي، دو كلمه هم قافيه‌اند؟
ارشادي‌فر مي‌افزايد: امروز كه مكان مجوز ترانه در دست شما عاليجنابان است، معلوم شد كه استادان عزيز و گرامي ما، يك عمر زحمت بيهوده كشيدند و راه باطل رفتند؛ نه خود سود برده‌اند، بلكه ما را نيز در استفاده از قافيه و ديگر صناعات شعري و اصلا مفهوم شعر و ترانه به اشتباه انداخته‌اند. اگر هر مبتذلي را مي‌شود به نام ترانه به خورد مردم داد، پس اين همه دفتر و دستك و شورا و ادعا و هزينه‌هاي گزاف براي چيست؟
وي گفت: يادم مي‌آيد براي گرفتن مجوز ترانه‌اي به ارشاد مراجعه كردم و تنها ايرادي كه آقاي شاهرخي گرفت روي كلمه خاتون بود كه فرمود جزء كلمات ممنوعه است و بايد عوض شود. اما قبلا كاستي به نام خاتون در بازار منتشر شده بود. اين همه يك بام و دو هوا يعني چه؟ ما مي‌خواهيم طبق ضابطه كار كنيم، اما مثل اين كه راه را عوضي رفته‌ايم! لطفا چراغ رابطه‌ها را براي ما هم روشن كنيد!
اين شاعر معاصر تصريح كرد: در جايي كه پخش بسياري از ترانه‌ها از صدا و سيما (البته براي بعضي خوانندگان) مجاز نيست، از بعضي ديگر ترانه‌هاي تكنو، ديسكو، رگه و فانك با اجراي غربي‌ترين سازها پخش مي‌شود.
وي افزود: و اما سخني با آقاي دكتر! آوازه‌خوان نون و دلقك؛ علي‌رغم توجيهات شما، مفهوم دلقك‌، هيچ مناسبتي با چارلي چاپلين ندارد و مردم ما آن قدر خوب اين هنرمند بزرگ را مي‌شناسند كه نياز به معرفي توسط شما ندارد.
دكتر! شما كه در مورد همه چيز صاحب نظريد و همه چيز را مي‌دانيد، بايد حتما اين جمله معروف را شنيده باشيد كه “يقول الحق و يرادها بالباطل.“ يعني: حقي را مي‌گويند و از آن باطلي را اراده مي‌كنند.
موضوع ايهام كه از صناعات معنوي علم بديع است، چه ارتباطي با اين به اصطلاح ترانه دارد؟ مصداقش كدام است؟ ايهامش اين نيست كه هر چه مي‌خواهيد بخوانيد و هر چه خود دوست داريد تعبير كنيد؛ تعابير بايد محلي از اعراب داشته باشند؛ مثلا ترانه سراي شما، نمي‌توانست به جاي تاكيد روي ”واسه نونه” بگويد” واسه مردم” يا ”واسه عشقه”؟ تا كجا مردم را احمق فرض مي‌كنيد؟ آيا شما چقدر از مباحث كلاسيك و علوم مربوط به شعرا اطلاع داريد؟ به گمان من هيچ وقت؛ شما بحث قافيه و درست و غلط بودن آن را كه بحثي بسيار پيش پا افتاده‌تر از ايهام است نمي‌دانيد، چگونه در مورد ايهامي كه وجود ندارد اظهار نظر مي‌كنيد؟ متاسفانه ترانه نون و دلقك، نشان داد كه اگر قبلا نيز ترانه‌اي از شما مورد پسند قرا گرفته يا انتخابش به وسيله صاحب‌نظران انجام پذيرفته، اتفاقي بوده است. متاسفانه باز مشكل ما اين است كه در اين جا همه، همه‌ كاره‌اند و در مورد همه مسائل صاحب نظرانند.

Monday, July 22, 2002

اعتراض جمعي از هنرمندان به پخش تيزر تلويزيوني آلبوم نون و دلقك
جمعي از هنرمندان به پخش تيزر تلويزيوني آلبوم نون و دلقك از صدا و سيما اعتراض كردند آنها معتقدند پخش اين تيزر با تصاوير هنرمند برجسته جهاني ( چارلي چاپلين ) نوعي توهين به ساحت هنر و هنرمند مي باشد در اين رابطه حسين زمان خواننده موسيقي طي مصاحبه اي با خبرگزاري ايسنا گفته است :
به نظر من ترانه‌ي دلقك از نظر كلام و شعر بي‌محتوا و اهانت آميز است؛ چون در اين ترانه از شخصيت معتبر و با ارزش سينماي جهان به عنوان يك دلقك ياد شده و با اين كه شخصيت زشت و منفور تلخك‌هاي درباري بركسي پوشيده نيست، اين هنرمند را صراحتا به تلخك‌هاي درباري تشبيه كرده‌اند.
وي ادامه داد: از همه بدتر اين كه او را (چارلي چاپلين) فردي معرفي كرده‌اند كه براي نان درآوردن و ماديات به خندانيدن مردم و دلقك بازي دست مي‌زده و اين اهانت به ساحت هنرمندي ارزشمند همچون چارلي چاپلين است. وي سپس مي افزايد

Tuesday, July 16, 2002

آلبوم نون و دلقك با صداي محمد اصفهاني منتشر شدNoon o Dalghak

آلبوم جديد محمد اصفهاني با وجود حرف و حديثهايي كه در مورد آن وجود داشت امروز به بازار آمد لازم به ذكر است كه فردي به نام شمس مدعي است كه شعر نون و دلقك متعلق به اوست و رها شايان از شعر او كپي برداري كرده است او ضمن ارائه مداركي مبني بر ثبت شعر خود در سال 79 در شوراي شعر وزارت ارشاد و اجراي زنده آن در چند كنسرت در دانشگاهها به خبرنگاران گفته بود كه من محمد اصفهاني را به سرقت هنري متهم نكرده ام و تنها از وي ميخواهم به طريقي موضوع را حل نمايند
به نظر ميرسد كه آلبوم نون و دلقك با توجه به تبليغات وسيع تلويزيوني و پخش تيزر آن از صدا و سيما از فروش بالايي برخوردار گردد
قطعات اين آلبوم دلقك - شب افروز - بوي باران - مثل گل - شكايت هجران - آسيمه سر - شب آفتابي و با شوق تو نام دارد كه بجز قطعه اول شاعران آن به ترتيب محمد اقبال لاهوري - قيصر امين پور - علي معلم - هوشنگ ابتهاج - اكبر آزاد افشين يدالهي و سهيل محمودي هستند
ارسال نظرات و پيشنهادات

Saturday, July 13, 2002

شادمهر عقيلي در فيلم شب برهنه
فيلم شب برهنه با بازيگري ‚ خوانندگي و نوازندگي شادمهر عقيلي چند روزي است كه بر پرده سينماهاي تهران جاي گرفته است اين در حالي است كه هنوز كاست موسيقي متن اين فيلم منتشر نشده و هيچ خبري از آلبوم پر طرفدار آدم و حوا كه بسياري از علاقمندان به موسيقي در انتظار انتشار آن هستند نيست لازم به ذكر است كه بيش از يكسال و نيم از تهيه و توليد اين كاست گذشته ولي هنوز منتشر نشده است

Thursday, July 11, 2002

بنده ايشان ( محمد اصفهاني ) را به سرقت هنري متهم نكرده ام
يك خواننده پاپ جوان كاستي با عنوان دلقك در دست دارد كه مجوز انتشار آن را خيلي زودتر از اصفهاني دريافت كرده است و مدعي است ترانه نون و دلقك اصفهاني كپي سروده اوست . اين خواننده جوان با شواهد و مداركي دال بر ثبت شعر خود در تاريخ 28/4/79 سراينده اين ترانه در كاست اصفهاني را صاحب اين اثر نميداندبه گزارش حبرنگار روزنامه نوروز وي ضمن رد اتهام سرقت هنري به اصفهاني و ضمن ارائه مدارك ادعاهايش گفت بنده ايشان را به سرقت هنري متهم نكرده ام بلكه با ارائه مدارك و شواهد از ايشان خواسته ام اين موضوع را كه از اثر من برداشت كرده اند قيد كنند

Monday, July 08, 2002

آلبوم سيم آخر در رده پر فروشها قرار گرفت
بر اساس اطلاعات دريافتي از نوار فروشيهاي سطح تهران و شهرستانها آلبوم سيم آخر ركورد فروش كاست را در دوهفته اخير شكسته و در حال خاضر در رتبه اول فروش قرار گرفته است . اين در حالي است كه مدتها بازار فروش كاستهاي موسيقي در ركود بسر برده و استقبال از آلبومهاي موسيقي بسيار كاهش يافته بود . به نظر بسياري از نوارفروشيها چنانچه آلبوم نون و دلقك محمد اصفهاني به بازار نيايد رتبه اول فروش همچنان در اختيار سيم آخر به خوانندگي شهريار مي باشد